dinsdag 3 mei 2016

Duurzame dinsdag: bloemen

Zet je moeder eens in de bloemetjes..... Klink lief, is het niet? Bloemen worden vaak gezien als een ideaal geschenk voor vrouwen om liefde uit de drukken en bloemenwinkels hebben met Moederdag weer drukke dagen.
Op zich heb ik bloemen als cadeau nooit begrepen want de luie huisvrouw in mij denkt: "Een vaas zoeken, de bloemen bijsnijden, het water verversen, de afgevallen bloemblaadjes opruimen, de bloemen weggooien en de vaas (waar de bloemen iets te lang in gestaan hebben) proper maken. Dat is wel een cadeau waar ik veel voor moet werken.*"
Ik begrijp ook niet waarom mensen mij soms onromantisch vinden ;-)

Maar daarnaast is er nog een reden waarom ik liever geen bos bloemen heb, of eigenlijk drie. Bloemen zijn best duur en je hebt er weinig aan. Maar vooral: snijbloemen hebben een serieuze ecologische impact.
  • Het is nu namelijk begin mei en als je naar buiten kijkt denk je misschien dat alle bloemen volop bloeien maar dat is niet zo. Snijbloemen komen nu ofwel uit verwarmde kassen (die dus energie nodig hebben) 
  • of worden ingevoerd met het vliegtuig uit bijvoorbeeld Kenia (en vliegverkeer is zeer belastend).
  • Daarnaast worden ook in de sierteelt kunstmest en pesticiden gebruikt, hoewel er ook al biologische bloemen te koop zijn. 
  • De landbouwgrond en het gebruikte water zouden ook voor voedsel gebruikt kunnen worden i.p.v. iets minder essentieel dan bloemen. 
  • Als je bloemen koopt zitten die ook nog eens mooi ingepakt in plastic.
  • Snijbloemen worden ook vaak gekoeld bewaard in een magazijn of winkel, ook hier is weer energie voor nodig.
  • En als laatste punt kan je bij ingevoerde bloemen ook vraagtekens zetten bij de arbeidsomstandigheden waarin er gewerkt moet worden. 
Dus wil je echt je mama een bosje bloemen schenken als je daarmee Moeder Aarde geen plezier doet? Misschien toch eens iets anders zoeken. Of beter nog: laat je niet vangen door commercie en doe gewoon iets lief.

Wil je toch echt, echt, echt bloemen geven? Doe het misschien in de zomer, geef een kamerplant waar de ontvanger veel langer van kan genieten, pluk een veldboeket, geef leuke bloemenzaadjes voor in de tuin/balkon of zoek naar biologisch en/of Fair trade bloemen. Of check de seizoensbloemenkalender om te zien welke bloemen je nu wel kunt geven.  

Dit was maar een kort overzicht.Wil je meer informatie? Klik dan eens op volgende linken.
Fair trade Belgium
Netwerk bewust verbruiken

* Hier moet ik misschien een bekentenis doen: als leerkracht in het volwassenenonderwijs krijg ik al wel eens een bosje bloemen cadeau. Die geef ik meestal aan de poetsvrouw of administratief personeel. Die zijn zeer belangrijk en zijn blijer met de bloemen dan ik. Klinkt misschien ondankbaar maar zo wordt er ten minste genoten van die bloemen.

Ben jij fan van bloemen als cadeau?

2 opmerkingen:

  1. Goed punt. Ik hou erg van bloemen. Ik krijg ze graag, maar ik koop ze vrijwel nooit voor mezelf. Ik vind het gewoon te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dacht ik toevallig overna afgelopen Moederdag, met twee bossen bloemen in de auto. Het kwartje begon te vallen rn wordt nu bevestigd.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...