zondag 22 mei 2016

Review: restaurant Bijzonder Maastricht

Om mijn verjaardag te vieren besloten we uit eten te gaan. Op zich ben ik al een paar keer uit eten geweest sinds ik veganistisch eet, meestal in restaurants die ik niet zelf gekozen heb, en lukt het me wel om een veganistische maaltijd te krijgen. Desserts is wel altijd een probleem. Dus voor mijn verjaardag ging ik op zoek naar een restaurant waar ik gerust plantaardig kon eten en genieten. Zo vond ik Bijzonder in Maastricht.
Het eten is voornamelijk vegetarisch en veganistisch maar ook nog eens suiker- en e-nummervrij. Dat we er in totaal 70km voor moesten rijden vond ik persoonlijk heel wat minder maar voor die ene keer mocht het wel eens (Aken of Hasselt waren nog verder) en het was zeker de moeite waard.

 Waarom is restaurant Bijzonder zo bijzonder?
Bijzonder is een restaurant dat pure voeding centraal zet met vegetarisch eten als basis al zijn er ook veganistisch gerechten en een vlees en een visgerecht. De gerechten zijn ook aangepast aan het seizoen.
Het restaurant gaat uit van het food sharing principe dus je bestelt samen verschillende bordjes waar je ook samen van smult. Op de kaart staat duidelijk aangegeven welke bordjes glutenvrij,vegetarisch of veganistisch zijn, er staat ook bij sommige vermeld dat veganistisch een optie is.
De drankenkaart is ook aangepast met biologische frisdranken, biobier, verse sapjes, allerlei thee's en de mogelijkheid voor koffie met plantaardige melk.
De inkleding is een mix van verschillende stoelen en stijlen.

Wat aten wij?
Wij gingen voor 5 bordjes: hummus met heerlijke crackers (zie foto), pizza met kikkererwtenbodem, risotto van parelgort met groene asperges, curry met kamut, bulgur met abrikozen en lamsgehaktballetjes.
Buiten de balletjes was alles veganistisch. Bij de pizza en risotto was pecorino die op onze vraag apart geserveerd werd (zodat ik geen en mijn vriend wel kaas kon eten).
Als dessert was er niet-veganistisch kokosijs, bananencake met notenboter en zwarte bonenbrownie (dat was heel goed vergelijkend materiaal met wat ik zelf gebakken had).
En als afsluiter was er een "latte makiaato" met amandelmelk.
Het plan was om van elk bord een foto te nemen maar het was zo lekker dat we dit gewoon vergaten en het bord alweer leeg was toen ik eraan dacht.

De prijs
Bij alles wat ik hierboven vernoemd heb dronken we nog 1 biertje, een huisgemaakte ijsthee en 2 Fritz Kola's. De totale rekening bedroeg €72,05.  Voor dit geld hadden we zeker voldoende gegeten.

Wat vonden we ervan
Mijn vriend stond eerlijk gezegd niet echt te springen voor dit restaurant en was ook niet enthousiast over de kaart. Het feit dat je na elk bordje even moest wachten op het volgende gerechtje vond hij eerst ook maar niets. Maar achteraf vond hij het heerlijk en wil hij nog wel eens gaan. Zegt genoeg, denk ik zo.

Ikzelf heb heerlijk gegeten. Door de kleine porties proef je meer gerechtjes maar schrans je niet. De kaart is ook vrij beperkt dus je loopt niet verloren in het aanbod. De veganistische versie van vegetarische gerechten waren ook heerlijk, ik heb geen kaas gemist. Op zich vind ik het food sharing principe leuk maar als je met een veganist en een alleseter aan tafel zit is dit toch iets onhandiger. Zo was er bijvoorbeeld ook een maisbrood dat we niet hebben besteld omdat het niet veganistisch kon en mijn vriend het stom vond om 2 gerechten te bestellen waar ik niets an had (hoewel ik ook van de bulgur heb gesmuld, de balletjes mocht hij hebben).
De inrichting was gezellig maar de akoestiek iets minder. Het dessertmenu werd voorgelezen door de gastvrouw maar was moeilijk te verstaan door veel gebabbel op de achtergrond.  
Een ander nadeel is misschien dat er enkel een klein terrasje op de stoep is.

Conclusie: een aanrader
Restaurant Bijzonder deed zijn naam alle eer aan. Zeker de moeite om er eens te gaan eten. En als Maastricht wat ver is kan je er altijd een gezellig weekendje van maken. De streek is ook ideaal om te wandelen (om te fietsen iets minder gezien het reliëf, vind ik toch). Op wandelafstand van het restaurant vind je ook de Sint-pietersberg waar je kan wandelen,relaxen en verwarrend worden door een fascinerend maar tegelijk lelijk uitzicht over een mergelgroeve.
Info
Restaurant Bijzonder, Luikerweg 33 in Maastricht. Het is een vrij klein restaurant dus reserveren kan aangewezen zijn. Op hun website vind je meer informatie (al klopt het menu niet met wat we gisteren gegeten hebben)

P.S. Deze post is helemaal niet gesponsord, ik was gewoon enthousiast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...