donderdag 26 mei 2016

Rijst met currysaus/kerriesaus

Toen ik klein was rijst met kip en currysaus een makkelijke maaltijd voor mama. Gebraden kip van een kippenkraam, rijst koken, een blik ananas erbij en currysaus met melk en een kruidenzakje.
Opeens had ik daar nog eens zin in maar dan wel rotzooivrij en zonder zakjes.

Zelf drink ik geen melk en mijn vriend wou dan weer geen sojamelk (als hij het niet weet is er geen probleem maar hij stond in de keuken) het compromis werd dan kokosmelk, een geweldige keuze zo bleek.


In België noemen we die gele saus currysaus maar ik weet dat Nederlanders dan denken aan wat wij curryketchup noemen. Dus currysaus voor de Belgen, kerriesaus voor de Nederlandse lezers.

Voor 2 porties saus


  • 400ml water
  • 30gr santen
  • koffielepeltje currypoeder/kerriepoeder
  • een half koffielepeltje kurkuma
  • peper en zout
  • 2 theelepeltjes arrowroot
  • Scheutje rijstolie (of kokosolie of andere olie)
  • Kleine ui
  • 1 teentje knoflook
  1. Snipper de ui en de knoflook. 
  2. Verhit de olie in een sauspannetje en fruit de ui en de look. Voeg de curry en kurkuma toe. Bak even mee.
  3. Giet het water bij in het pannetje en roer er de santen en wat peper en zout onder. Breng al roerend net niet aan de kook. 
  4. Mix de arrowroot met een paar lepels koud water tot een mooi papje. Giet al roerend bij de saus en laat nog eventjes op het vuur staan tot de saus ingedikt is. 
  5. Proef van de saus en kruid bij naar smaak.

OPMERKINGEN
  • Bij de saus aten we rijst, gestoomde groenten (wortelen en broccoli), een zelfgemaakte veganistische burger (ik) en gebakken kip (meneer rotzooivrij).
  • ik gebruik hier santen en water maar je zou ook kokosmelk kunnen gebruiken.Dan is binden met arrowroot misschien niet nodig. Zelf gebruik ik liever santen omdat: dit niet ik blik verpakt zit (Bpa), geconcentreerd is en er dus meer kokos op en vrachtwagen past, je gewoon de hoeveel neemt die je nodig hebt en niet met restjes zit, je de dikte zelf kan aanpassen, biologische santen goedkoper uitkomt dan biologische kokosmelk,...
  • In plaats van kokosmelk zou je sojamelk kunnen gebruiken. Dan heb je wel geen zachte kokossmaak in je saus.  
  • Kurkuma kan je weglaten maar het geeft wel een mooiere kleur aan je saus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...