zondag 1 mei 2016

En wat nu?

Gisteren was de laatste dag van de veganchallenge en het is me, makkelijker dan ik had verwacht, gelukt om 30 dagen helemaal plantaardig te eten. Applausje voor mezelf ;-)

Die 30 dagen hebben me veel geleerd. Mensen weten dat minder of geen dierlijke producten eten beter is voor het milieu. Mensen willen wel kleine aanpassingen doen als ze een planteneter op bezoek krijgen. Zonder vooraf te bellen is het mogelijk om veganistisch te eten op restaurant. (ik heb enkel een pizzeria en een Indisch restaurant geprobeerd). Veganistisch eten is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Zelfs in de Aldi zag ik tofu liggen (wel met belachelijk veel plastic verpakking maar dat is een ander verhaal). En als je geen taart eet omdat er zuivel inzit, wat niet goed is voor het milieu, is het veel makkelijker om eraf te blijven ;-)



Ik ben op een maand tijd ook 2 kilo afgevallen.Wel niet enkel door het eten denk ik want er waren een aantal zeer mooie dagen in april waardoor ik veel gefietst heb.

En nu? Nu blijf ik verder doen. Ik noem mezelf nog geen veganist maar ben nog bezig met een veganistisch experiment. Ik blijf 100% plantaardig eten al zal ik ook niet moeilijk doen als iemand goed bedoeld een foutje maakt, zoals mijn moeder die solo gebruikte voor de soep met het idee dat dit goed was, blijkbaar zit er toch een beetje melkwei in. Wist ze niet. Ik heb de soep wel gewoon opgegeten. Ze liet me dan een flesje vloeibare bak en braad zien (olie wil ze maar niet gebruiken) en vroeg of dat wel veganistisch was. Dan zou ze dat de volgende keer gebruiken.
Ook als ik op vakantie ben ofzo moet ik nog bekijken wat ik ga doen. Veganistisch in Frankrijk bijvoorbeeld? Dat lijkt met pas een uitdaging.

De leren schoenen die ik in mijn kast heb staan blijf ik zonder schuldgevoel dragen (ze wegdoen en nieuwe kopen is veel slechter voor het milieu) al zal ik in de toekomst toch opzoek gaan naar veganistische alternatieven (Kent er iemand een winkel in Limburg?) De wollen truien en vesten: net hetzelfde. Al duurt het nog jaren voor die ooit versleten zijn. Mijn mooie rode wollen jas houd ik ook. En ik denk niet dat we een echt donsdeken in huis hebben.

Ik had mijn moeder en mijn vriend beloofd om mijn bloed ook eens te laten testen bij de dokter dus daar zal ik eens een afspraak voor maken. En dan moet ik toch eens opzoek gaan naar B12-suplementen.

Jammer voor sommige volgers misschien maar ik zal hier nu enkel nog veganistische recepten posten. Al laat ik de oude recepten wel staan. Aangezien mijn vriend al eens iets aanpast aan gerechten om er voor hem een niet-veganvariant van te maken zal ik die ook wel vermelden bij recepten. Misschien kan ik zo mensen die veganistisch willen eten maar, net als ik moeilijke huisgenoten hebben, wat inspireren.

Ik ben ook benieuwd. Heb ik ondertussen iemand een beetje kunnen overtuigen meer veganistisch te eten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...