zondag 8 mei 2016

Review vegetarische spread Aldi

Onlangs waren we een weekendje bij mijn schoonouders in Zuid-Holland. Omdat ik zelf nog iets veganistisch moest voorzien voor bij de maaltijd gingen we even snel boodschappen doen. En toen zag ik toevallig dit staan:
Vegetarische spread staat erop maar hij is zelfs veganistisch. Voor €1,69 kon ik dit potje toch niet laten staan. In de Aldi in Duitsland hadden ze al langer vegetarische spreads in dezelfde potjes maar met een ander etiket en iets anders smaken, een nadere blik op mijn voorraad leerde me dat ze beide door Tofulife in Duitsland geproduceerd zijn. Dus misschien binnenkort ook in België?

Er waren 4 smaken waarvan ik er 2 uitkoos: Kruiden en paprika-chili (niet op de foto en ook nog niet geproefd. er waren ook nog 2 smaken die ze in Duitsland ook hebben.

Wat zit erin?
Kruiden: zonnebloempitten, zonnebloemolie, water, citroensap uit citroensapconcentraat, geconcentreed appelsap, wilde knoflook (3%),  peterselie (3%), knoflook, zeezout,kruiden (1%).

Paprika-chili: zonnebloempitten, zonnebloemolie, water, rode paprika (10%), citroensap uit citroensapconcentraat, tomatenpuree, ui, geconcentreed appelsap, knoflook, zeezout, fruitazijn, peper, kruiden, chilipeperpoeder.

Mama nature is het bio-merk van de Aldi in Nederland en alle ingrediënten zijn biologisch (behalve het water en het zeezout natuurlijk). Citroensap uit citroensapconcentraat en geconcentreed appelsap zou suiker kunnen bevatten maar al bij al valt dit onder rotzooivrij voor mij.

Hoe smaakt het?
Ik eet het enkel op brood. De kruiden was heel lekker. Een beetje kruidig zoals kruidenkaas maar toch heel anders. Het was smeuïg en smakelijk. Mijn vriend, die nogal kieskeurig kan zijn vond het ook lekker.

Waarom zou je het kopen
Ten eerste eet ik niet zo vaak brood als lunch. En dan nog maak ik spreads meestal zelf (klik hier voor wat receptjes). Toch hebben deze potjes een aantal voordelen:
  • Ze hebben ongeopend een zeer lange houdbaarheid (meer dan een jaar) waardoor het wel handig is om ze in huis te hebben.
  • Geopend blijven ze minstens een week goed (in de koelkast)
  • Ze zijn ook handig om mee te nemen als je weet dat je ergens een broodmaaltijd krijgt en toch veganistisch beleg wilt. Heeft men wel iets voorzien kan je jouw potje gewoon dichtladen. Zo had ik een zelfde potje uit de Duitse aldi mee toen we bij mijn schoonouders gingen logeren.
  • Dicht hoef je de potjes niet koel te bewaren dus je kan er ook 1 op je werk zetten. Ook met een cracker lekker als hartig tussendoortje.
  • Het is biologisch en goedkoop
  • Hoewel andere mensen daar misschien anders over denken vind ik het goed om regelmatig biologische producten in grote ketens te kopen. Als ergens vraag naar is gaan ze er ook naar opzoek. De certificering gebeurt door onafhankelijk instanties dus je kan zeker zijn. Als er meer en meer biologische producten in grote winkels verkocht worden zullen er meer en meer mensen overstappen (die niet de stap naar een natuurvoedingswinkel zouden zetten).  

Waarom zou je het niet kopen?
  • Zelfgemaakt is toch beter: je weet wat erin zit en je hebt er minder afval aan. Ook de voedselkilometers kan je zelf lager houden (afhankelijk van wat je in je spreads doet natuurlijk). De potjes hergebruik ik wel om 1 persoonsporties appelmoes in te maken, om een notenmengeling in mijn handtas te steken, om zelfgemaakte saus in te bewaren of cadeau te doen,...
  • Omdat het in België nog niet verkrijgbaar is 
  • Omdat biologisch niets zegt over fair trade. (Al kan ik me voorstellen dat biologische landbouw sowiso beter is voor de producenten omdat ze niet in contact komen met bijvoorbeeld pesticiden). 

Mijn conclusie
Handig en lekker om in huis te hebben of mee te nemen maar niet om als vast broodbeleg te gebruiken. Daarvoor verkies ik toch nog zelfgemaakte spreads.

2 opmerkingen:

  1. Het is jammer dat de Veggie spread niet fris is zoals op het etiket ve3rmeldt staat, maar zeer zoet! Kaqn net zo goed jam op brood nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het heeft de substantie van hummus, niet die van een spread, dus droog.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...