zaterdag 30 november 2013

koffiekoekje zonder bakken

Omdat ik snel iets zoet wou heb ik wat zitten experimenteren totdat ik dit maakte. Snel klaar, niet bakken, en met weinig  ingrediënten die ik wel altijd in huis heb. Gemakkelijk voor als er onverwacht bezoek komt. Op minder dan 10 minuten is het gemaakt. Je moet dan enkel wachten tot het wat harder is geworden.
Ik gebruikte pecannoten en amandelen maar andere noten kan ook wel. Ik maakte dit in een lege ijsdoos. Dat was goed van formaat en dan kon het ineens met deksel in de koelkast.
Als je geen fan bent van koffie kan je dit ook weglaten en eventueel cranberries of vanille of .... toevoegen.

Met oploskoffie bedoel ik geen cappuccino zakjes ofzo  maar gewoon een pot oploskoffie gold, 100% arabica. Voor zover ik vind zit E950 in gezoete oploskoffie (vb cappuccino). Ik vind niets terug over E950 in gewone oploskoffie maar dat wil niet zeggen dat het er niet in zit. Ik gebruik dit nooit om zo koffie te maken maar wel om dessertjes ofzo te maken.  Ik heb nog een bijna volle pot dus voorlopig ga ik dat nog wel gebruiken en als die leeg is zien we wel weer.



Voor 1 hele
  • 1 koffiekopje dadels (mijn kopje had een inhoud van 140ml)
  • 1 kopje noten naar keuze
  • 3 lepels cacao
  • 1 lepel oploskoffie
  1. Doe de noten in de keukenmachine en hak fijn
  2. voeg de cacao en oploskoffie toe en hak eventjes tot alles gemengd is
  3. Voeg de dadels toe en hak tot de dadels niet meer herkenbaar zijn in de massa.
  4. doe alles in een schotel. Druk aan met de bolle kant van een lepel en zet minstens een uurtje in de koelkast.
  5. Bewaar afgesloten in de koelkast of diepvries.


Als je toevallig wel iets weet over e-nummers in oploskoffie, laat het met weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...