zondag 24 november 2013

Pittige rijst met vis

Een lekker oosters visgerechtje dat eigenlijk heel simpel is en waarbij je maar 1 pan nodig hebt. Ideaal toch? Minder ideaal is wel dat ik hiervoor erwten uit blik gebruikt heb waar o.a. suiker inzat. Had ik voor ik op suiker enzo ging letten gekocht en ze moeten op termijn toch ook op. Tomaten uit blik zijn ook niet ideaal maar ik verkies deze nu boven ingevoerde of in serres gekweekte tomaten.
Verder heb ik gewoon altijd enkele blikken gepelde tomaten in huis want ze zijn lang houdbaar, spotgoedkoop en altijd handig als backup. (vb uitje snipperen en in olie bakken, blik gepelde tomaten erbij, pasta koken en je hebt een sneller maaltijd dan friet gaan halen of een pizza de oven in).

Gepelde tomaten zijn in België trouwens goedkoper dan in Nederland of Duitsland. 29 cent voor een blikje. Tomatenblokjes hebben dezelfde prijs als in buurlanden. Meestal zit er enkel tomaat, tomatensap en citroenzuur in.


Voor 4 porties

  • 300gr witte vis. Vb alaska pollak (kijk hier welke vis goed is en welke te vermijden)
  • 1 rode paprika (bij mij uit de diepvries, nu koop ik geen verse paprika's)
  • 1 preiwit (groene gedeelte kan je invriezen om in de soep te doen)
  • 140gr erwten (blik, diepvries,...)
  • 150gr bruine rijst
  • 1 blik gepelde tomaten
  • 1 rood pepertje
  • 1 kleine ui
  • 2 teentje look
  • gedroogde koriander
  • een 150ml melk (ik gebruikte zelfgemaakte pindamelk.*)
  • beetje olie
  1. Pel de ui en de look en snipper fijn
  2. Snij het pepertje fijn (ik behield de zaadjes want wij houden wel van pikant)
  3. snij het preiwit in halve ringen en de paprika in blokjes
  4. Snij de vis in stukjes
  5. Verwarm wat olie in een grote pan en fruit er de ui en de knoflook in
  6. Voeg de rest van de gesneden groentjes toe. Voeg eventueel koriander toe.
  7. Doe de rijst erbij en bak even mee (goed roeren)
  8. Voeg de vis toe en bak even mee.
  9. Giet de gepelde tomaten erbij en steek ze wat stk met een houten lepel.
  10. Voeg de melk toe.
  11. Zet een deksel op de pan en laat ongeveer 15 minuten koken. Controleer regelmatig of er er nog genoeg vocht is.Anders kan je een beetje water of nog melk toevoegen
  12. Voeg de erwtjes (als ze in blik zijn eerst afgieten) toe, roer en laat nog eens 5 minuten pruttelen.
  13. Serveer en werk eventueel af met koriander


zie hier hoe je amandelmelk maakt.Pindamelk is dezelfde manier. Ik experimenteer graag met verschillende noten en toen ik in de ALdi in NL biologische ongezouten pinda's vond wou ik die kopen en heb ik er ook notenmelk mee gemaakt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...