maandag 4 november 2013

Herfststoofpotje met linzen

Ik was van vrijdag op zaterdag met de bus op bezoek geweest bij mijn ouders. Ik ben dan wel 3uur onderweg voor een enkele rit maar dankzij mijn busabonnement kost het mij niets. Dus gratis vervoer, gratis eten daar en vooral: gratis verse groentjes uit hun tuin. Daar ging ik vandaag mee aan de slag (nadat ik de rest van de prei, wortelen, peterselie en selder ingevroren had). Dit recept bevat alleen echte producten. Geen bouillon, geen pakjes of zakjes, geen blikken,.... en het is ook helemaal vegan



Voor 4 porties
  • 100gr gedroogde linzen (ik had 50gr rode en 50gr groene)
  • 350gr wortelen
  • 350gr aardappelen
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • 1 prei 
  • 1 jonagold appel
  • een halve soepselder (groen)
  • een handje verse peterselie
  • peper uit de molen en zeezout
  • olie
  1. Doe de linzen in een pot met water en laat 5 minuten koken
  2. pel de ui en de knoflook en snipper fijn.
  3. was de prei, verwijder het meeste van het groene gedeelte. Snij de prei in de lengte doormidden en snij er dan halve rondjes van
  4. Was de selder. Verwijder de bladeren (die kan je invriezen om eens bij soep te doen). Snij in boogjes
  5. schil de  wortelen en aardappelen en snij in blokjes.
  6. was de appel.snij in 4. Verwijder het klokhuis en snij in blokjes.
  7. doe wat olie in een grote pot. Fruit de ui, look en prei 
  8. voeg de aardappelen, selder en wortel toe
  9. Doe de linzen en hun kookwater erbij. Voeg eventueel extra water toe. (zodat het bijna helemaal onderstaat)
  10. voeg de appel toe.
  11. Dek af en laat 20minuutjes pruttelen op een klein vuurtje.
  12. Was de peterselie en snij fijn. Voeg vlak voor het einde van de 20 minuten toe en roer er onderdoor. 
Opmerkingen
  • Als je hier overschot van hebt  kan je er gewoon nog wat water bijdoen en mixen voor een lekker soepje. 
  • Variaties zijn eindeloos. Bijvoorbeeld pompoen of knolselder toevoegen, currypoeder toevoegen voor een oosterse smaak,....
  • makkelijk om opnieuw op te warmen of in te vriezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...