maandag 25 november 2013

Sinterklaastoetje

Ik was vandaag in een experimentele bi en op zoek naar een lekker dessertje met fruit. Ik had eigenlijk voornamelijk clementines in huis en ik vond niet direct een recept dat mij aansprak. Dan ben ik maar beginnen improviseren. Door de mandarijntjes, de amandelen en de speculaaskruiden gaf het mij een sinterklaas gevoel. Vriendje vond ook dat het naar kruidnoten rook. Vandaar dus de naam ;-) Het eerste idee was om er een cheesecake van te maken maar ik was eventjes uit het oog verloren dat mandarijntjes nogal vloeibaar worden als je ze hakt. En eigenlijk vond ik deze combinatie heel lekker. Vooral de plakkerige bodem met de lopende vulling vind ik zeer geslaagd.


Voor 2 grote porties
  • 50gr dadels
  • 35gr amandelmeel
  • 55gr roomkaas
  • 115gr mandarijn of clementine + enkele partjes ter decoratie
  • 40gr banaan (= 1 halve)
  • 10gr ahornsiroop
  • 1 lepel speculaaskruiden
  • amandelschilfers ter decoratie (optioneel)
  1. week de dadels een uurtje in water. Giet af en doe samen met het amandelmeel in de keukenmachine en hak tot het een kleverig deel wordt. 
  2. Verdeel over 2 potjes en druk plat met de bolle kant van een lepel. Zet in de koelkast.
  3. Doe de roomkaas, banaan, mandarijnen, ahornsiroop en speculooskruiden in de keukenmachine, hak fijn en maal tot een homogene massa. Zet ook in de koelkast.
  4. Verdeel de partjes mandarijn over de bodems. 
  5. Giet er Het kaasmengsel over. 
  6. Bestrooi met amandelschaafsel, speculaaskruiden en serveer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...