woensdag 27 november 2013

Gevulde speculaas

Mijn Hollands vriendje had zin in gevulde speculaas en ik had wel zin in een experiment want ik had eigenlijk nog nooit speculaas gemaakt. Maar het valt best mee.
Ik had wel een klein beetje teveel spijs maar dat is ook lekker op mijn zelfgemaakt speltbrood.

Dit is wat er overblijft na 2 dagen. Minder dan de helft dus

Voor een groot stuk
  • 80gr amandelen
  • 30gr dadels
  • 3druppeltjes stevia (optioneel)
  • een scheutje citroensap
  • 100gr amandelmeel
  • 50gr volkoren speltbloem 
  • 5gr speculaaskruiden
  • 1 ei
  • snufje zout
  • 50gr ahornsiroop
  1. doe de amandelen en dadels in een kom en overgiet met kokend water en laat een uurtje staan
  2. Meng het amandelmeel met de spelt, speculaaskruiden en zout
  3. meng hier het ei en de ahornsiroop onder.
  4. Zet het deeg een half uurtje in de koelkas
  5. Verwarm de oven voor op 180C
  6. meng het deer opnieuw en rol uit op een bakpapier tot een symmetrische vorm(ongeveer tot 0,5cm)
  7. Zet ongeveer 10minuutjes in een voorverwarmde oven. Laat afkoelen
  8. Giet de dadels en amandelen af en vang het kookvocht op
  9. Doe de dadels,amandelen,citroensap en stevia samen met een lepel van het opgevangen water in de keukenmachine. Hak tot het een mooie massa wordt. Er blijven wel nog stukjes noot inzitten maar dat vind ik juist lekker.Heb je dat liever niet kan je ze misschien langer laten weken.
  10. Snij de speculaas in het midden in 2. 
  11. Besmeer de onderkant van 1 helft met het dadel-amandelmengsel. Leg er de andere helft op
  12. Ik bewaar dit in de koelkast voor3 dagen, toen was hij op. Geen idee hoelang je hem zou kunnen bewaren eerlijk gezegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...