zaterdag 16 november 2013

Gemakkelijk en snel speltbrood uit de oven

Toen ik nog alleen woonde at ik vrij weinig brood. Ik wist dat brood niet zo goed was en vooral: ik at niet graag brood uit de diepvries en in mijn eentje kreeg ik geen brood op. Dus mijn lunch was meestal een aardappel-, couscous-,  rijst-, of pastasalade. Nu heb ik echter een man in huis die wel steeds brood koopt en het ook niet in zijn eentje opeet. En als je van sommige broden de ingrediënten leest, wel daar wordt je niet vrolijk van.

Dus onder het motto: "wat ik zelf maak, maak ik beter." bak ik zelf brood. En omdat tarwe ook niet alles is verkies ik speltbrood. Maar mensen die mij een beetje volgen weten dat ik van simpel houd.Wel dit is een brood waar je niet aan moet kneden en dat niet moet rijzen. Klaar op minder dan een uurtje en dat zonder broodbakmachine. En vriendje vind het brood ook super lekker.




Ingrediënten voor een brood van 800gr

  • 500gr volkoren speltbloem +extra voor bakvorm
  • 350ml warm water
  • 20gr wijnsteenbakpoeder
  • 10gr zout
  • lepel boter 
  1. Verwarm de oven voor op 200gr (boven en onder warmte)
  2. roer de bloem, het water, het bakpoeder en het zout losjes door elkaar
  3. zet een metalen cakeblik (26cm) met de boter een minuutje in de oven
  4. smeer de nu gesmolten boter uit in het cakeblik. doe er een lepel bloem bij en bestrijk er het cakeblik mee
  5. Doe het deeg in het cakeblik
  6. Zet het cakeblik in de oven (best onderaan de oven)
  7. laat 10 minuten baken en zet dan de bovenwarmte uit (ia afhankelijk van je oven, maar met bovenwarmte zou het bovenaan kunnen verbranden)
  8. Laat dan nog 25 minuten bakken.
  9. Haal uit de oven en uit de vorm.Laat eventjes afkoelen
  10. Smakelijk


Opmerkingen

  • Echt super goedkoop is het niet. De bloem kocht ik voor1,39/kg en het wijnsteenzuurbakpoeder 1,75/100gr. Dus die ingrediënten komen al op 1,05 en dan nog water en zout en vooral de elektriciteit voor de oven.   
  • Je kan i.p.v wijnsteenbakpoeder ook gist kunnen gebruiken. Dat is goedkoper maar dan moet het wel rijzen en gekneed worden. Geen probleem? kijk dan hier
  • Veganist? Smeer de vorm dan in met olie i.p.v. boter
  • Je kan voor het bakken nog sesamzaadjes over het brood uitstrooien
  • voeg rozijnen, noten,... toe aan het deeg


2 opmerkingen:

  1. kan je ook gewone bakpoeder gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor het late antwoord maar gewoon bakpoeder is geen probleem.

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...