donderdag 21 november 2013

bountycake

Mijn vriendje en ik zijn stiekem allebei gek op bounty's, vooral die met pure chocolade. Maar echt goed voor je zijn die natuurlijk niet. Vriendje was overlaatst alleen booddschappen gaan doen en had er natuurlijk een budgetvariant van bij. Dan vind ik het moeilijk om er niet van te eten. De oplossing om deze lekkere rommel te laten staan? Iets veel beter maken natuurlijk. Daarom heb ik een bountycake ontwikkeld. Veel lekkerder en gezonder.
Ik dacht eigenlijk eieren te gebruiken maar vriendje had een omelet gebakken en weg waren de eieren maar hierdoor is het nu een vegan-versie. Ik heb de cake ook al eens gebakken met eieren en het resultaat was hetzelfde.


Voor 1 cake


  • 80gr geraspte kokos
  • 150ml kokosmelk
  • 150gr witte speltbloem
  • 7gr wijnsteenbakpoeder
  • 2 bananen  (ongeveer200gr)
  • 30gr kokosboter
  • 40gr cacao
  • 2 lepels lijnzaad + 6 lepels warm water (of 2 eieren)
  • 10 druppels stevia
  1. Verwarm de oven voor op 180C en zet ondertussen de kokosboter erin om te smelten
  2. Meng het lijnzaad met het warme water en zet 5 minuten opzij
  3. Plet de bananen met een vork en voeg de andere ingrediënten toe.Roer heel goed (je kan ook de droge ingrediënten eerst mengen en er dan pas de andere bijdoen maar ik ben nogal gemakkelijk).
  4. Doe het deeg in een siliconen bakvorm (of vet eerst een gewone cakevorm in)
  5. Zet ongeveer 25 minuten in de oven
Zoals je op de foto kan zien heb ik de cake nog versierd maar dat verliep niet helemaal ideaal. Meestal ben ik niet zo van glazuren en dit experiment was een beetje te vloeibaar. Maar droog is de cake ook superlekker of je kan zelf een glazuur verzinnen

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk recept! Ik vroeg mij alleen af, ik heb geen stevia, kan ik ook kokosbloesemesuiker gebruiken? En weet je dan ook een hoeveelheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kokosbloesem zal zeker kunnen. Op zich is de cake al vrij zoet dus misschien is 50gr voldoende. Als je meer gaat gebruiken ga je een heel andere textuur krijgen. experimenteren zou ik zeggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...