vrijdag 26 juli 2013

Voordelige vrijdag vakantie

De blog gaat nu voornamelijk alleen nog maar over eten terwijl ik ook aandacht wil besteden aan consuminderen.
er is echter 1 probleem. De meeste tips die ik lees volg ik onbewust al. Mijn moeder werkte nieten mijn vader was een gewone bediende. Dus een eigen huis, auto,4 kinderen en een jaarlijkse vakantie,.. dan moest er wel zuinig gedaan worden. Veel van die gewoontes heb ik dus ook overgenomen.
Hier ga ik elke week een tip delen. Een die ik allang toepas of misschien een nieuwe die ik vind.

1. Voordelige vakantie

Wij gingen vroeger altijd kamperen en verkies dit nu nog. Je hebt veel meer vrijheid en je moet niets boeken. Als je het koken enzo veel werk vind kan je nog altijd iets gaan eten. Maar uiteindelijk smaken de simpelste dingen zalig als je rustig op een camping zit. Zo aten wij vroeger op vakantie van die dingen die we thuis nooit aten. Ravioli uit blik bijvoorbeeld.  
Wij zijn deze maand met 2 personen 1 week op vakantie geweest voor minder dan 300 euro. 272,48 om precies te zijn. (al zit er in dit bedrag geen eten maar daarop hebben we niet meer als thuis uitgegeven).
Ik had er op voorhand geen budget opgeplakt omdat ik door omstandigheden al2 jaar niet op vakantie was geweest. Hier enkele tips van mij.
  •  Houd bij de keuze van je bestemming rekening met de afstand.Veel mensen rijden automatisch meer dan 1000km naar zuid-Frankrijk terwijl er ook dichterbij mooie plekjes zijn.  Wij gingen nu naar Noord-Frankrijk. Iets van 600km en brandstof en peage was een grote kost. 
  • Kijk na of je tolvrij kan rijden.Dit kan bijvoorbeeld via tomtom of via routeplanners. Wij zijn heen gereden met peage en terug tolvrij. Duurde 1,5uur langer maar zo zie je ook mooie landschappen.
  • Zoek op voorhand via internet al campings. Ik had de adressen van alle campings onder de 12p/n (voor 2 volwassenen, tent en auto) die gratis douche hadden opgeschreven. Dat waren er 9. Ze stonden op volgorde. de 3de camping was mooi, rustig en maar 8 euro p/n dus zijn we niet verder gaan kijken.
  • Als je iets betalend wil gaan bezoeken  moet je dit niet samen doen. Zo wou ik graag een rondleiding in een kasteel. Mijn vriend vond dit niet interessant en is dus niet meegegaan.Uitsparing van 6 euro.
  • Zoek gratis opties. Bijvoorbeeld sommige wijnboerderijen of andere ambachtslieden bieden gratis rondleidingen aan. Zo hebben wij gratis een biologische wijnboer bezocht en geproefd. We hebben wel de goedkoopste fles van 3,60 gekocht maar toch nog een goedkoop uitje
  • Als je kampeert heb je geen diepvries.Toch heb je misschien zin in een ijsje. In een toeristische streek een ijsje kopen tikt snel aan. Je kan ook gewoon naar een supermarkt gaan en er een doos uit het vriesrek halen. Zo hebben wij 4 ijsjes gekocht voor 1,34 euro. Op een bankje gaan zitten en smakelijk. (geen gezonde tip want dan eet je dus ieder 2 ijsjes.)
  • Stokbrood met roomboter, peper en zou was mijn favoriete ontbijt en lunch, terwijl ik dat thuis nooit zou eten. Allesbehalve gezond maar wel spotgoedkoop. Buiten peper en zout heb je trouwens ook geen kruiden nodig op vakantie.Het vakantiegevoel maakt alles lekker smaken.
  • Zorg dat je snel klaar voedsel bij hebt voor als je geen zin hebt om te koken of de winkels al dichtzijn. een blik ravioli bijvoorbeeld. Wij hebben het onze niet gebruikt maar volgens de tht-datum kan het nog 3 jaar mee op vakantie
  • Koop ook (of zeker) op vakantie merkloze producten. Lays-chips kan je overal kopen maar dat huismerk geroosterde kip chips is goedkoper en veel spannender.  
  • Nog een gierige tip. Gekoeld drinken kost veel. Ben je in de supermarkt en wil je een gekoeld flesje drinken kopen?  Ga dan eerst naar de drankafdeling. Kies een grote fles drank naar keuze en verstop deze in de diepvriezers. Doe rustig je boodschappen en ga als laatste je fles terug zoeken. Even koud maar goedkoper dan de kleine gekoelde flesjes.
  • Je bent op vakantie dus je hebt tijd. Als je ergens parkeergeld moet betalen, kijk dan of je niet gratis kan staan een beetje verderop. 
  • Koop geen reisgids maar ga er een lenen in je bibliotheek of baseer je op toeristische folders die in elke VVV te vinden zijn.
  • ....
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Heeft  er nog iemand tips voor een zuinige vakantie? Laat maar weten!



1 opmerking:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...