dinsdag 30 juli 2013

Duurzame dinsdag

Op sommige blogs zie ik altijd 'moestuin maandag' voorbijkomen maar omdat ik geen tuin of terras heb wordt het bij mij duurzame dinsdag.

Ik heb pas "Groeten uit Transitie" gelezen. Voor een uitgebreid verslag kijk kijk hier. Een leuke tip die erin stond was het gft-toilet. Een toilet buiten waarvan je de emmer leegkapt op je composthoop die je gebruikt als mest voor je moestuin. Moest ik een tuin hebben, dan zou ik deze tip toepassen. Toen ik klein was hadden wij thuis namelijk geen badkamer en hadden wij nog zo'n lekker ouderwets buiten wc,een hokje en een plank met een gat erin. De put daarvan maakte papa leeg om de groentjes te laten groeien.
Wat 25 jaar geleden waarschijnlijk armoedig en ouderwets was is nu dus gewoon hip. Al moet ik er wel bijvertellen dat ze ondertussen  al meer dan 20 jaar een badkamer hebben en dat buitentoilet ondertussen afgebroken is.
 
Maar bon, deze tip en trip down memorylane bracht me wel naar een iets makkelijker bezuiniging. Voordat ik bedacht om gezonder te gaan leven dronk ik amper. Misschien een tas koffie of 3 per dag en iets fris of alcoholisch op een feestje ofzo. Gevolg was dat ik amper moest plassen. Nu drink ik iets van 2 liter water op een dag en moet ik veel meer  plassen. Naar het schijnt gezond maar nu verbruik ik meer water. Ik drink meer en ik ga meer naar het toilet dat gelukkig wel een spaarknop heeft. (Al hoop ik dat mijn lichaam gewoon nog wat moet wennen aan al dat vocht en dat het beter wordt).

Maar als je eerlijk bent, je eigen plas stinkt toch niet erg, zeker niet als hij vermengd is met het water uit het toilet. En toen herinnerde me ik me ook dat wij vroeger thuis niet altijd het toilet doorspoelde. Als ik 10xperdag ga plassen en bijvoorbeeld maar om de 2x doorspoel spaar ik 15 liter (5x3liter) water uit. Op een week is dat 105 liter. En van vriendje ben ik ook niet vies.
Dus deze werkwijze pas ik nu sinds een aantal dagen succesvol toe.

Toegeven dit is een techniek die je alleen thuis toepast en niet als je meer doet dan plassen natuurlijk. Spaart toch weer iets uit.

Heeft er nog iemand milieuvriendelijke toilettips?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...