woensdag 20 mei 2015

Restjessalade

In de week maakte ik kikkererwtenpuree met gebakken venkel en voor de loempia's had ik sojascheuten gekocht. Verder lag er nog redelijk wat sla in de koelkast en was mijn experiment met lijnzaadkiemen klaar voor consumptie (lijnzaad kiemen is trouwens geen aanrader. Qua smaak enzo is het wel goed maar aangezien het een gelerende werking heeft is het spoelen vrij onhandig en plakt alles aan de doek die je over de pot doet).
Soit, al die restjes in mijn koelkast moesten opgeruimd worden en dus maakte ik er een heerlijke fusionsalade van.

Voor 2 porties
  • 60gr couscous
  • 1 raap
  • 100gr sojascheuten 
  • 4 lepels kikkererwtenpuree
  • 4 blaadjes sla
  • een restje gebakken venkel
  • 1 lepel olijfolie
  • 4 lepels water (of kookvocht van de kikkererwten)
  • 120ml water (of kookvocht van de kikkererwten)
  1. Snij de raap in blokjes en doe samen met de couscous in een kom
  2. Kook de 120ml water en giet bij de couscous en raap. Zet opzij en laat afkoelen
  3. Doe de 4 lepels water en de olijfolie bij de kikkererwtenpuree in de hakmolen en hak tot een saus.
  4.  Verwijder de bruine puntjes van de sojascheuten en snij de sla in reepjes
  5. Meng de afgekoelde couscous met de groenten en kikkererwten dressing
  6. En als resultaat heb je een fantastisch lekkere restjeslunch
OPMERKINGEN
  • ik geef dit recept maar als een idee van wat je allemaal kan doen met restjes. Gewoon kijken wat er in de koelkast zit en experimenteren. Uiteindelijk ben ik altijd positief verrast door het resultaat want er zijn veel meer combinaties mogelijk dan je denkt.
  • Ik bewaar kookvocht altijd in de koelkast. Dit is handig als basis voor soep of om andere dingen in te koken (zoals hier de couscous). Eigenlijk is het een vervanging voor bouillon (wel niet zo sterk van smaak omdat er geen E621 inzit natuurlijk en geen of veel minder zout). Je kan het ook invriezen maar dan moet je er wel iets mee van plan zijn. (vb volgende week ga ik soep maken). Anders krijg je een overvolle vriezer. Soms gebruik ik het kookvocht toch niet en gooi ik het toch weg of geef ik het aan de plantjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...