zaterdag 9 augustus 2014

Sushi

Zelf sushi maken, dat wou ik nog eens proberen. En dat hebben we dan ook gedaan en eigenlijk is het niet eens zo moeilijk en je heb je er niet voor nodig wat ze je allemaal proberen te verkopen. Al was ik wel blij dat vriendje het rollen deed want ik heb daar noch het geduld, noch de fijne motoriek voor ;-)
Als je op internet recepten zoekt of langs het Aziatisch rek in de supermarkt zie je onder andere sushirijst en rijstazijn. Sushirijst wou ik niet kopen want het is a) belachelijk duur, b) witte rijst en c) nog meer opvulling van mijn overvolle voorraadkast en keukenkastjes. Rijstazijn heb ik ook niet gekocht omdat het duur was, teveel rotzooi bevat (waarom zit er suiker en ascorbinezuur in?) en ik heb al genoeg soorten azijn staan.
Norivellen en een bamboematje heb ik wel gekocht. Dat bamboematje heb ik nadien schoongeveegd en open laten liggen zodat het zeker niet vochtig zou zijn en dan terug opgeborgen dus dat kan ik volgende keer opnieuw gebruiken.

Omdat ik geen zin had om sushirijst te kopen wou ik gewoon zilvervliesrijst proberen,vriendje vond dat geen goed plan en toen bedacht ik dat ik ergens achterin de voorraadkast nog risottorijst had liggen. Dit is dus met witte rijst gemaakt maar zo gebruik ik restjes die anders niet aan bod komen op. Iets zegt met dat het met zilvervliesrijst ook moet lukken.

Sushirijst voor een serieuze maaltijd voor 2 personen (5 norivellen)
  • 225gr (risotto)rijst
  • 400ml water
  • 3 lepels gewone azijn
  • 1 koffielepel zout
  • 1 lepel agavesiroop
  1. Doe de rijst in een vergiet en spoel onder lopend water tot het water niet te wit meer is
  2. Laat een half uurtje uitlekken
  3. Roer ondertussen in een kommetje de azijn, het zout en de agave door elkaar. Zet op zij
  4. Doe de rijst samen met water in een kookpot en zet op een groot vuur tot het kookt
  5. Zet het vuur dan heel klein en laat 8 minuten zacht pruttelen.Roer af en toe zodat het niet aankoekt
  6. Zet het vuur af en laat met het deksel erop nog 2 minuten staan
  7. Roer het azijnmengsel door de rijst en laat afkoelen op kamertemperatuur
OPMERKING: de kooktijd en de hoeveelheid water kan afhankelijk zijn van de rijst die je gebruikt. Gewoon lekker zacht koken.

Voor het vullen van de sushi
  • 1 portie sushirijst
  • 5 norivellen
  • vulling naar keuze (zie verder)
  1. Leg een noriblad op een rolmatje en bestrijkmet 1/5de van de rijst
  2. Spreid de rijst goed uit maar zorg dat er bovenaan 1 cm norivel leeg blijft
  3. leg de vulling naar keuze erop
  4. Rol voorzichtig op en duw het einde dicht, eventueel met een vochtige vinger
  5. Leg de sushirol voorzichtig op een snijplank en snij in schijfjes

 Ideetjes voor de vulling
Wij gebruikte:
  • 2 sneetjes gerookte zalm
  • 4 kleine sneetjes rosbief
  • een halve komkommer in fijne reepjes
  • een halve perzik in fijne reepjes
  • enkele koffielepeltjes sesamzaad
  • enkele plukjes peterselie
  • 1 pijpajuintje (lente ui) gehalveerd

  1. In het midden ligt een vegan variant met komkommer, perzik en sesamzaadjes
  2. De grote links die op elkaar liggen (dit was de eerste poging) zijn met gerookte zalm, komkommer, pijpajuin, peterselie en sesamzaadjes
  3. Daaronder is het sushi met rosbief, komkommer, pijpajuin en peterselie
  4. rechtsonderaan ligt rosbief met komkommer en perzik
  5. En daarboven liggen de laatste rolletjes (bij de eersten hadden we teveel rijst zodat er voor de laatste rol te weinig rijst over was) hierin hebben we de restjes rijst, komkommer, pijpajuin, perzik, peterselie en sesamzaad verwerkt.
 Het oppeuzelen
Wij aten dit als avondmaal maar het is natuurlijk ook een leuk hapje.We aten het met Japanse sojasaus uit de Lidl (was eens een tijdelijke promotie) die suikervrij en E-nummervrij is (enkel de Japanse, de Indonesian style bijvoorbeeld bevat veel melasse). Wij aten er ook wasabi bij. Na lang zoeken heb ik uiteindelijk bij een tijdelijke promo in de aldi wasabi gevonden waar effectief 3,5% wasabi inzit en maar 1 oranje E-nummer (sorbitol, niet  goed maar in veel wasabipasta's zit veel meer rotzooi). Verse wasabi is hier echt nergens te vinden dus aten we maar wasabipasta erbij.

Sushi gaan we zeker nog eens maken maar dan ga ik toch echt zilvervliesrijst gebruiken en eens ander beleg bedenken. Maar we hadden perzik en komkommer in huis. En volgende keer wil ik ook meer dan 1 vegan optie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...