maandag 4 augustus 2014

Boontjescurry

Ik had nog een deel van mijn groentepakket mee op vakantie met onder andere boontjes, courgette en tomaat. Dat leek me ideaal voor een veganistische curry dus nam ik ook garam masala en santen mee.



Voor 4 porties
  • 1 roma tomaat
  • een halve (gele) courgette
  • 300gr boontjes
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 2 groene pepertjes (naar smaak)
  • een klein blik ananas
  • een klein blik linzen (uitgelekt gewicht 130gr)
  • 200ml water
  • 30gr santen
  • olie
  • garam masala
  • peper
  • zout
  1. Kook het water en roer er de santen door tot het oplost zodat je kokosmelk krijgt. Zet opzij
  2. Snipper de ui, look en pepertjes 
  3. Was de boontjes, verwijder de puntjes en halveer
  4. Snij de courgette in blokjes
  5. Verhit olie in een pot en fruit de ui,look en pepertjes en voeg een koffielepeltje garam masala toe
  6. voeg de courgette en de boontjes toe en bak even mee
  7. Snij de tomaat in blokjes en voeg toe samen met de kokosmelk toe
  8. Giet de linzen af en doe bij in de curry en laat ongeveer 10minuten pruttelen
  9. Snij de ananas in blokjes en voeg samen met het sap toe
  10. Kruid af en laat nog een paar minuutjes garen. (test of de boontjes gaar zijn)
  11. Serveer met rijst of naanbrood
OPMERKINGEN:
  • In plaats van santen en water kan je ook gewone kokosmelk gebruiken. De meeste kokosmelk bevat echter E-nummers en zit verpakt in blik.  Santen is vaak goedkoper, zonder E-nummers, heeft minder afval en je kan makkelijker bepalen hoeveel kokosmelk je wilt.
  • Je kan ook gedroogde linzen gebruiken die je eerst kookt. Ik zou dan 60gr nemen. Ik gebruikte hier linzen uit blik omdat die al lang in de voorraad kast stonden en ik nu weer wat meer plaats heb
  • Verse ananas is natuurlijk het beste maar soms gebruik ik toch ananas uit blik. Let op dat je geen ananas op siroop koopt maar op sap. Bij mij was het niet suikervrij omdat ik nog een blik ananas op siroop had staan dat al meer dan een jaar in de kast stond. Ik besloot eerst de oude rommel op te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...