zaterdag 16 augustus 2014

Rauwe chocolade taart

Ik heb de laatste tijd vooral rauwe zoetigheden gemaakt, om verschillende redenen eigenlijk. Ten eerste gaan er bij het verhit van de meeste dingen een aantal voedzame dingen (bijvoorbeeld vitaminen) verloren. Ten tweede vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen. Als derde maakt het feit dat ik veel veganistisch maak het al makkelijker om rauw te eten. En voor mij eigenlijk de belangrijkste: ik moet de oven niet aanzetten. Ik heb namelijk een compleet inefficiënte oven. Ik heb die gekregen toen ik in mijn appartement kwam wonen. Er was namelijk geen oven en geen plaats om 1 in te bouwen maar ik wou vooral geen combi oven en deze werkt echt geweldig. In de winter is het juist leuk als de oven lekker veel warmte uitstraalt maar in de zomer een beetje energieverspilling. En bij een rauwe taart heb je geen warmtebron nodig. Ideaal dus. Mijn hakmachine verbruikt natuurlijk ook wel elektriciteit maar toch veel minder.

En al experimenterend kwam ik tot deze supergeweldige chocoladetaart. Niet alleen rauw maar ook veganistisch, suikervrij en E-nummervrij. Eigenlijk zo gezond dat het helemaal niet meer snoepen is ;-)

Voor een lange cakevorm van 24cm
Voor de bodem
  • 80gr hazelnoten 
  • 80gr dadelpasta
  • 30gr zonnebloempitten
  • 30gr geraspte kokos
  • 20gr cacao nibs
  • 2 lepels ahornsiroop
  • 2 lepels kokosolie
  • 60mlwater
Voor de vulling
  • 1 banaan
  • 1 avocado
  • 10gr cacao nibs
  • 25gr santen
  • 15gr cacao
  • 1 lepel ahornsiroop
Eerst maken we de bodem
  • Laat de hazelnoten een uurtje of 2 weken in water. Spoel af en laat uitlekken
  •  Doe alle ingrediënten, behalve het water, in de hakmachine
  • hak tot een smeuïge massa waar nog wat stukjes inzitten. Giet er beetje bij beetje water bij (en laat terug even draaien) tot het kneedbaar is.
  • Verdeel over de bodem van een siliconen bakvorm
  • Zet een uurtje in de diepvries
  • Haal de bodem voorzichtig uit de vorm en leg op een snijplank
Dan maken we de vulling
  • Zorg dat de santen op kamertemperatuur is (niet te hard meer)
  • Doe alles in de hakmachine (ik heb die niet uitgespoeld, die restjes deeg die er nog inhangen maken niet veel uit)
  • Hak tot een homogenen massa.
  • proef even en voeg naar smaak nog ahornsiroop of cacao toe. 
  • Smeer de vulling uit over de bodem
  • Versier eventueel met geraste kokos en/of cacao nibs
  • Zet een uurtje in de koelkast en smullen maar 

OPMERKINGEN
  • Als je niet graag met suikervervangers werkt kan je die ook gewoon weglaten.
  • In plaats van ahornsiroop kan je ook agave of honing gebruiken denk ik (bij honing wel niet vegan natuurlijk)
  • Als je producten niet rauw zijn (rauwe noten, cacao,...) is het misschien geen 100% rauwe taart maar wel nog altijd lekker.
  • als je geen dadelpasta hebt kan je ook gewone dadels gebruiken 
  • In plaats van hazelnoten kan je waarschijnlijk ook wel andere noten gebruiken.
  • Heb je geen cacao nibs huis? Die kan je waarschijnlijk wel gewoon weglaten.In de bodem dan eventueel vervangen door wat meer noten. In de vulling zorgen ze voor wat 'stukjes'
  • Heb je geen santen? Vervang het dan eventueel door geraspte kokos
  • In een springvorm zal het makkelijker zijn dan in een gewone bakvorm gok ik. Dan moet je de bodem ook niet in de diepvries zetten maar gewoon in de koelkast (ik moet eens een kleinere springvorm kopen denk ik)
  • Ik had eerlijk gezegd nog wel een deeg en vulling over. Dus een iets grote vorm werkt ook wel. Maar zowel het deeg als de vulling zal wel zonder problemen opraken ;-). De vulling is ook lekker op brood trouwens.
  • Ik koop heel zelden avocado omdat het veel kilometers aflegt en best wel prijzig is. Ook vind ik de smaak te neutraal voor deze nadelen. Maar ik had biologische avocado per stuk gevonden en heb er dan toch nog maar eens 1 gekocht.
  • Toch liever geen avocado? Ik heb eens een gelijkaardige chocoladepudding met pompoen gemaakt dus misschien kan je het recept zo aanpassen.
  • Ook banaan probeer ik niet te vaak te kopen omdat het veelkilometers aflegt. 
  • Niet zo'n fan van kokos? Laat de santen en de geraspte kokos dan achterwege. De kokosolie kan je dan misschien vervangen door een notenolie ofeen neutralere olie als bijvoorbeeld zonnebloemolie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...