donderdag 7 augustus 2014

Courgette in het zuur

Met een overaanbod aan courgettes en een haat-liefde verhouding met augurken in het zuur (ze zijn superlekker en handig maar als je een bokaal koopt zit er suiker en/of E-nummers en/of vage zaken als aroma's in) besloot ik gewoon courgettes in het zuur te maken.
Internet was hier niet echt een hulpbron (ook overal suiker) maar lang leven het koekboek van de Boerinnenbond (sorry mama, de KVLV) editie1982 (jaja, ik heb een kookboek dat ouder is dan mezelf) waar ik een recept voor komkommers in het zuur vond.


Met een beetje verandering in de kruiden heb ik er iets van gemaakt, nog voor we op vakantie vertrokken en nu 3 weken later kan ik proeven van het resultaat.

Voor een paar bokaaltjes
  • 1 kilo courgette (bij mij 1 grote)
  • 1,5 lepels grof (Keltisch) zeezout
  • 1 liter azijn
  • 15 peperbolletjes
  • 4 lepeltjes mosterdzaad
  • 4 lepeltjes dille
  • eventueel andere kruiden, knoflook,...
  1. Was de courgette grondig en snij in (halve) schijfjes
  2. Leg ze in een vergiet en wrijf in met het zeezout
  3. Laat een uurtje staan in het vergiet 
  4. Doe de azijn en de peperbolletjes in een pot met deksel en breng en aan de kook
  5. Neem ondertussen een paar zeer propere potjes met schroefdop en verdeel de kruiden hierover
  6. Verdeel de courgetteschijfjes over depotjes en duw goed aan
  7. Als de azijn kookt zet je het vuur uit en giet je de azijn voorzichtig in de potjes tot alles onderstaat. Verdeel de gekookte peperbolletjes over de potjes
  8. Draai de deksels goed aan en zet de poten een kwartier ondersteboven
  9. Bewaar de potten op een donkere plaats
OPMERKING:
Ik gebruikte 3 verschillende samenstellingen. In de grote fles zit mosterdzaad, dille en een teentje knoflook. In 1 potje zit enkel mosterdzaad en dille en in het tweede zit ook nog peterselie.
Ik heb momenteel enkel nog maar die met peterselie geproefd. Die was lekker. De andere blijven dicht tot de eerste pot leeg is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...