donderdag 21 augustus 2014

Een eitje?

Het nadeel van vakantie is dat ik veel minder gestructureerd ben. Normaal maak ik 's avonds een gezonde lunch voor de volgende dag(en) terwijl ik nu pas op het moment zelf bedenk wat ik ga eten en ik niet altijd in huis heb wat ik wil.
Een van de dingen die ik zou missen als ik echt veganistisch zou eten zijn toch wel licht gekookte eieren. Ik eet het zelden maar soms heb ik toch echt wel zin in een zout zacht gekookt eitje met soldaatjes (boterhammen met boter die in reepjes gesneden zijn zodat je ze kunt soppen in het ei). Het zout is al een hele tijd Keltisch zeezout, het brood is zelfgemaakt speltbrood met biologische roomboter dus een biologisch, lokaal ei mag er soms wel bij ;-)


Op zich is een blogpost over eitjes misschien een beetje raar maar onlangs had ik het met een paar mensen over eitjes koken en hoe je kan zorgen dat ze niet openspringen. Azijn helpt niet echt en een koude lepel in het water zetten (?) blijkbaar ook niet. Nochtans is de oplossing die ik al sinds jaren toepas belachelijk simpel en nog duurzaam ook.

Voor 2 perfect zachtgekookte eitjes
  • 2 eitjes
  • water
  1. Doe het water in een passende kookpot (hij moet dus niet 2x zo groot zijn)
  2. Vul met water tot de eieren onderstaan (het 'kontje' komt naar boven maar meer water helpt echt niet)
  3. Zet op het vuur en blijf er bijstaan
  4. Van zodra het begint te koken tel je tot 60 (of gebruik je een digitale timer)
  5. Zet bij 60 het vuur uit. Haal de pan van het vuur en zet onder koud water tot je de eitjes eruit kan nemen. 
  6. Klaar en soppen maar
OPMERKINGEN
  • Waarom werkt dit? Als je eerst het water laat koken en er dan eitjes (die waarschijnlijk nog uit de koelkast komen) in legt dan schrikken die eigenlijk en springen ze. Als ze mee opwarmen niet
  • Waarom is dit duurzamer? De kooktijd is een klein beetje korter.
  • Belangrijk is echt dat je bij de eieren blijft staan. Als je wegloopt en ze ineens hoort koken weet je niet hoe lang ze nog moeten.Te kort is niet helemaal gaar, te lang is te hard gekookt.

1 opmerking:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...