zaterdag 18 november 2017

Macaroni met veganistische kaassaus boordevol verborgen groenten

Hehe, lange naam voor een recept maar het klopt wel. Macroni met kaassaus maken is tegenwoordig niet eens zo moeilijk meer voor veganisten. In en aantal supermarkten is "nepkaas" te vinden. Maar zelf ben ik daar geen fan van. Iets teveel fabrieksvoedsel. Zelfs toen ik nog alles at maakte ik zelden macaroni met kaas klaar omdat er amper of geen groenten inzitten. Gelukkig heb ik nu deze versie.
Dit is puur comfortfood. In de zetel zittenonder een warm dekentje en dan een kommetje macaroni met veganistisch kaassaus leeglepelen. Heerlijk. En in deze versie nog gezond ook. Natuurlijk smaakt het niet zoals kaassaus. er zit geen kaas in, veel groenten en weinig vet. Het is een andere smaak maar zeker zo lekker.
Ik had trouwens geen macaroni in huis maar met volkoren penne smaakt het in ieder geval heerlijk.


Voor 2 porties
  • 100gr macaroni of penne
  • 400gr pompoen 
  • 300ml plantaardige melk 
  • 1 ui 
  • 2 teentjes knoflook 
  • 1 lepel (olijf)olie 
  • 1 koffielepel mosterdzaad 
  • 1 koffielepel komijnzaad 
  •  peper en zout 
  • 3 lepels edelgistvlokken
  • Eventueel een lepel mosterd
  • Eventueel een half koffielepeltje gerookt paprikapoeder
  1. Kook de pasta gaar zoals aangegeven op de verpakking. Giet af.
  2.  Snipper de ui en de knoflook. Snij de pompoen in kleine blokjes.
  3. Verhit olie in een pot en voeg het mosterdzaad en komijnzaad toe. Laat bakken tot de mosterdzaadjes knallen.
  4. Voeg de ui en de knoflook toe en fruit glazig.
  5. Voeg dan de pompoen toe en roer eventjes rond.
  6. Voeg de melk toe en breng aan de kook. Laat pruttelen tot de pompoen gaar is.
  7. Haal van het vuur en mix tot een gladde saus. 
  8. Roer er de edelgistvlokken door. Breng op smaak met peper en zout. Proef en voeg eventueel nog wat mosterd en/of gerookt paprikapoeder toe.
  9. Roer de pasta door de saus.

OPMERKINGEN
  • Ik heb deze saus al gemaakt met sojamelk uit de winkel en ook met zelfgemaakte paranotenmelk. Was met alle twee lekker. 
  • Wil je het iets vullender maken? Voeg dan 100gr gekookte rode linzen toe 
  • Deze gezonde maaltijd is in 20 minuten klaar. Ideaal voor dagen dat je weinig zin hebt om te koken. Vooral omdat je dan waarschijnlijk ook nood hebt aan een kommetje comfortfood. 
  • Dit idee kwam bij me op toen ik een kookles over pompoen aan het voorbereiden was. De eerste keer dat ik het probeerde was mijn vriend niet thuis. Toen ik het voor hem ging klaarmaken was hij heel sceptisch maar hij vond het superlekker en voor herhaling vatbaar.
  • Volgens mij kan je de saus ook voor andere gerechten gebruiken. Bijvoorbeeld in lasagne.
  • Als je geen mosterdzaad of komijnzaad hebt kan je dit ook weglaten.Voeg eventueel wat extra mosterd toe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...