vrijdag 22 augustus 2014

Rösti (en simpele visschotel)

Aardappelen hebben tegenwoordig vaak een slechte naam. Ik begrijp dat elke dag aardappelen eten niet echt de gezondste keuze is maar helemaal geen aardappelen eten vind ik weer overdreven. Aardappelen zijn echt een natuurlijke product waarbij pasta toch altijd gefabriceerd is bijvoorbeeld.
Aardappelen zijn uit ecologisch standpunt veruit de beste keuze. De teelt ervan heeft minder water nodig dan bijvoorbeeld graanproducten en het kan lokaal geteeld worden waardoor er weinig voedselkilometers zijn (Klik hier voor de bron). Ik koop ook altijd biologische aardappelen of krijg eraf en toe uit de tuin van mijn ouders (wat financieel gezien nog het beste is).
Ik probeer gewoon om heel afwisselend te eten waardoor ik normaal gezien maximum 2 dagen per week aardappels eet. Ik wissel boekweit, parelgierst, rijst, aardappelen, pasta,... af en maak per week maar 1 gerecht met elke soort. Maar soms kook ik voor 2 dagen. Er zijn ook weken dat ik geen aardappels eet maar deze week wordt een uitzondering. Er zat blijkbaar 1 rotte aardappels tussen de andere waardoor ik 4 aardappels heb moeten weggooien (ook helemaal plat) en de rest dan liever zo spoedig mogelijk opgebruikt. Weggooien is namelijk ook zonde. Dus op de planning staan deze week: Rösti, zelfgemaakte gnocchi en hasselbackaardappels. En dan koop ik de eerste weken nog geen nieuwe zak aardappels.


Rösti voor 2 personen
  • 3 grote aardappelen
  • 1/4de ui
  • peper en zout
  • olie (ongeveer 4 lepels)
  1. Kook de aardappelen ongeschild net gaar
  2. Giet af en laat ze in een vergiet een paar uur uitlekken en afkoelen (ongeveer 4 uur bij mij)
  3. Pel de aardappels en rasp ze met een grove rasp
  4. Snipper de ui en meng onder de geraspte aardappels.
  5. Vorm met je handen ongeveer 8 koekjes
  6. Verhit 1 lepel olie in een pan en leg er 4 koekjes in. Kruid met peper en zout
  7. Draai na een 3tal minuten de koekjes om en doe nog een lepel olie in de pan
  8. Haal na nog eens 3 minuten de koekjes uit de pan (als ze goed bruin zijn) en leg ze tussen 2 borden om ze warm te maken.
  9. Bak ook de overige koekjes
  10. Serveer als bijgerecht
Wij aten er deze eenvoudige visschotel bij
Visschotel voor 2 personen
  • 2 stukken witte vis 
  • 1 preiwit
  • 1/4de ui
  • 2 romatomaatjes
  • 150ml witte wijn
  • 100ml water
  • peper en zout
  • Peterselie en/of kruiden naar smaak
  1. Verwarm de oven voor op 200C
  2. leg de vis in een ovenschaal
  3. Snipper de ui en verdeel over de schaal
  4. snij de prei in halve ringen en doe bij de vis
  5. Snij de tomaten in 6 of 8 en doe ook bij in de schaal
  6. Kruid naar smaak en giet er de wijn en het water over
  7. Zet 20minuten in de voorverwarmde oven en draai halverwege de vis eens om.
OPMERKINGEN
  • Met de visschotel erbij is het natuurlijk niet meer vegan maar de rösti alleen is dat wel
  • Wij hadden kabeljauw, maar andere witte vis kan ook wel. Check de viswijzer om te zien welke vis de beste optie is. Voor wilde vis moet je letten op het msc-keurmerk,voor gekweekte vis het asc-keurmerk
  • Het groen van de prei wordt hier niet gebruikt maar kan de diepvries in voor als er nog eens soep gemaakt wordt
  • In de visschotel zit uiteindelijk veel vocht maar de overschot hiervan heb ik als experiment ook de diepvries ingedaan als een soort van visbouillon.  
  • Je kan ook andere groenten gebruiken in deze visschotel.
  • Als je diepvriesvis gebruikt kan je die best 's morgens (afgesloten) in de koelkast leggen.Zo kan die langzaam ontdooien en geeft hij ook nog koude af zodat je koelkast een klein beetje minder hard moet werken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...