zondag 3 augustus 2014

Clafoutis met pruimen

Clafoutis vind ik heel lekker en het is eigenlijk nog makkelijk ook. Ik maak het hier met pruimen maar je kan ook ander fruit gebruiken.Met kersen is het bijvoorbeeld ook heel lekker. Hier wordt er muesli en speltbloem gebruikt omdat ik het verkeerde pak mee op vakantie had genomen (de bedoeling was om speltmeel mee te nemen). Maar je kan zelf ook volkoren spelt gebruiken. Zal wel even lekker zijn.




Voor 6 porties
  •  7,5 pruimen
  • 4 volle lepels speltbloem
  • 3 lepels muesli
  • 1 handje hazelnoten
  • 250ml melk
  • 3 eieren
  • 2 lepels honing
  • 1 koffielepels (wijnsteenzuur)bakpoeder
  • 5 lepels olie 
  • snufje zout
  • kaneel
  1. Verwarm de oven voor op 160C
  2. Doe de muesli en hazelnoten in een hakmachine en hak fijn
  3. Meng de bloem met het bakpoeder en meng er de gehakte hazelnoten en muesli door. Meng er de melk, 4 lepels olie, de eieren, de honing, de snuf zout en kaneel door.
  4. Vet een ovenschaal in met een lepel olie
  5. Halveer de pruimen en  haal de pit eruit.
  6. Leg de pruimen met de snijkant naar boven in de ovenschaal
  7. Overgiet de pruimen met het deeg
  8. Zet ongeveer 40 minuten in de oven
OPMERKINGEN:
  • olie was ik vergeten mee te nemen en in het huis waar we waren vond ik enkel zonnebloemolie en olijfolie. Op de zonnebloemolie stond dat je ze niet boven de 180C mag verhitten dus heb ik de oven op 160 gezet. Wanneer je kokosolie of andere olie gebruikt kan je eventueel ook hoger bakken
  • Dit is gebakken met een combi-oven. Wat in mijn ervaring veel langer duurt dan een gewone oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...