woensdag 14 augustus 2013

Boontjes met satesaus

Ik uit de tuin van mijn ouders verse sperzieboontjes meegekregen. Vroeger vond ik boontjes maar een saaie groenten maar een aantal jaren geleden heb ik een tijdje in Nederland gewoond en heb ik Roti geproefd.  (Surinaams gerecht met boontjes, kip,aardappelen in een soort van pannenkoek). Hoewel er toch een verschil is tussen kousenband (=de Surinaamse boontjes) en gewone sperzieboontjes ging ik dus iets exotisch met de verse boontjes maken. Ik ben ook dol op satésaus (=pindasaus) en kocht die regelmatig als ik in Nederland ging winkelen. Maar nu maakte ik ze zelf met behulp van spaarcentje haar recept.
Oorspronkelijk was het idee om er kippenblokjes bij te bakken maar de kipfilet die ik hiervoor ontdooide uit de diepvries rook zeer bedenkelijk. Dus heb ik er 2 biologische hamburgers bij gegeten en dat was ook lekker.





Nodig voor 2 porties

  •  200gr aardappelen
  • sperzieboontjes (heb ik niet gewogen maar ik denk ongeveer 400gr. Gewoon wat je normaal voor 2 personen neemt)
  • 2 hamburgers (of kipfilet dus)
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 lepeltjes sambal
  • 2 lepeltjes olie (kokosolie, olijfolie,arachideolie,...)
  • 150ml kokosmelk
  • 4 lepels sojasaus (suikervrij)
  • 4 lepels pindakaas (suikervrij)
  • 1 stukje gember
  • (cayenne)peper

  1. Schil de aardappelen,snij in stukjes en kook op de normale wijze
  2. Was de boontjes,verwijder de uiteinde en snij eventueel in stukken
  3. Kook de boontjes bijna gaar (kan eventueel bij in depot van de aardappelen)
  4. Pel de ui en knoflook en snipper fijn. Leg 1/4de apart (voor de saus).
  5. Schilde gember en snij fijn
  6. Verhit olie in de wok en bak3/4de van de ui en look
  7. Snij de hamburgers (of kipfilet) in stukjes en doe bij in de wok.
  8. Verwarm olie in een pannetje en bak 1/4de van de ui en knoflook
  9. Doe de gember en sambal bij in het pannetje en bak mee
  10. voeg de sojasaus en kokosmelk toe 
  11. voeg al roerend de pindakaas toe en zet op een klein vuurtje. Roer regelmatig
  12. Ondertussen zijn de stukjes hamburger gaar gebakken en de boontjes en aardappelen afgegoten.
  13. Doe de boontjes en aardappelen bij de hamburgers in de wok en bak mee. Kruid met peper en andere kruiden naar keuze (bij kipfilet zou ik meer kruiden maar hamburgers zijn al gekruid).
  14. Serveer de boontjes met de satésaus. Smakelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...