woensdag 30 september 2015

Beetje late kidneybonen

Op papier heb ik altijd een geweldige weekplanning die in praktijk niet altijd loopt zoals het zou moeten. Iets dat toch eerder opgegeten moet worden dan gedacht, ingecalculeerde overschotjes die er toch niet waren of net teveel overschot. Meestal krijg ik dat wel creatief opgelost maar wanneer er dingen geweekt moeten worden levert het al eens problemen.
Gedroogde bonen bijvoorbeeld. Ik koop de laatste jaren geen bonen in blik meer omdat ze meer afval opleveren, duurder zijn, een standaardmaat hebben (altijd teveel of te weinig dus), vaak additieven bevatten,... Ik kies dus voor gedroogde bonen, kikkererwten, linzen,...
Normaal zet ik een avond van te voren bonen of kikkererwten in de week. De dag nadien kan je ze dan perfect koken. Vaak denk ik al vooruit en kook ik een extra portie om in te vriezen zodat ik reserve achter de hand heb. Maar soms heb ik dus helemaal niks in huis.
Wat doe je dan als je eigenlijk toch bonen wil voor in een salade?
Je gebruikt een thermos. Dan duurt het in totaal 1 nacht om ze te hebben. Ander voordeel is ook dat je minder energie gebruikt. Niet minder water want een thermos afwassen is niet zo simpel.

Hoe ga je te werk?
  1. Doe de gedroogde bonen in een pot met voldoende water
  2. Breng onder een deksel aan de kook
  3. Giet de bonen met het kokende water in de thermos (pas op voor je handen)
  4. Draai de thermos dicht en leg op zijn zij. Maak eventueel de gewenste salade al zonder bonen
  5. Ga lekker slapen.
  6. Doe 's morgens de thermos open. Giet af en spoel de bonen eventueel met wat koud water. Roer onder de salade.
  7. Klaar
 Je ziet: heel makkelijk. Enige nadeel is dat het niet werkt als je binnen een uur gekookte bonen wil. Dan vrees ik dat blikken de enige oplossing zijn.

OPMERKINGEN
  • Ik kookte de bonen rond 19u en 's morgens om 7u30 waren ze gaar. Met kortere nachten werkt het misschien minder 
  • Ik heb het enkel nog maar met kidneybonen geprobeerd maar ik gok dat het met andere ook lukt.
  • Het idee hiervoor kreeg ik (via Sarah) van Thermoscooking.
  • Of dit werkt zal misschien afhangen van je thermos ik gebruikte de Wide kanteen (gekocht via www.kudzu.be)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...