zaterdag 5 september 2015

Pastapompoen

In mijn groentenpakket zat onlangs weer een onbekende groente voor mij: Spaghettipompoen. Het is een speciale pompoen die je ook als eender welke pompoen kunt eten maar je kan er ook nog iets leuker mee doen: een soort van spaghetti van maken. En dat is niet eens veel werk. Zo heb je makkelijk een superlekkere maaltijd boordevol groenten die ook nog eens glutenvrij, suikervrij, veganistisch en E-nummervrij is.
Wij aten dit met veganistische pesto erbij (die staat niet op de foto).

Voor 2 porties
  • 1 spaghettipompoen
  • olijfolie
  • peper en zout
  1. Halveer de pompoen in de lengte. 
  2. Besprenkel met olijfolie en kruid met peper en zout. Zet ongeveer 45minuten in een oven op 200C of leg hem in een gesloten barbecue voor 1 uur
  3. Laat een beetje laten afkoelen en maak het vruchtvlees los met een vork. Het lijkt wat op spaghettislierten, maar vooral op mie.
  4. Verhit wat olijfolie in een pan en roerbak de pompoenpasta een vijftal minuten.
  5. Serveer met een saus naar keuze, bijvoorbeeld veganistische pesto
Voor 2 porties pesto 
  • 25gr zonnebloempitten 
  • 25gr walnoten 
  • 2 handen basilicum 
  • 3 lepels olijfolie 
  • 2 lepels gistvlokken 
  • peper en zout 
  1. Rooster de zonnebloempitten in een pan zonder vetstof
  2. Was de basilicum en laat uitlekken
  3. Doe alles in een hakmolen en hak fijn. 
OPMERKINGEN
  • ik heb nog steeds geen goede oven en ik maakte dit op de barbecue. Stap 1 tot 3 deed ik een avond voordoen. De pompoenpasta bewaarde ik in een pot in de koelkast en de volgende dag bakte ik dit af.  
  • Misschien lukt dit ook met andere pompoensoorten al zal je dan een andere kleur hebben.
  • Het lijkt veel werk maar eigenlijk is dat helemaal niet zo
  • Zelf let ik niet op gluten maar ik vermeld het voor mensen die wel een intolerantie hebben.

1 opmerking:

  1. Die zat vandaag ook in ons groentepakket. Ik was nog op zoek naar inspiratie. Je blogpost komt dus goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...