zondag 5 juli 2015

Veganistische slagroom

Stop de persen!
Dit is zo geweldig dat ik niet eens wil wachten tot mijn rauwe taart af is. Via facebook heb ik een fantastische manier gevonden om slagroom te maken met iets wat ik normaal zomaar weggooi.
Het heet AQUAFABA en de fab staat niet eens voor fabulous. Wel voor bonen en dat is het eigenlijk. Het water van bonen (of kikkererwten). En had ik nu toevallig al kikkererwten in de week staan.

Eigenlijk is het heel simpel: Je kookt gedroogde kikkererwten maar in plaats van het kookwater weg te gooien laat je het afkoelen en klop je het stijf. Simpel maar geniaal. Joël Roessel zou het uitgevonden hebben en verdient van mij ineens een standbeeld;-)

Voor 1 portie
  • Kookwater van ongeveer 100gr geweekte kikkererwten
  • 1 lepel ahornsiroop
  1. Giet de kikkererwten af en vang het kookwater op (gebruik dekikkererwten om iets lekker mee te maken natuurlijk)
  2. Laat het water afkoelen en doe dan in een beslagkom
  3. Klop stijf met een elektrische klopper (duurt wel langer dan gewone slagroom opkloppen)
  4. Doe de ahornsiroop erbij als het bijna stijf is en klop verder.
  5. Je slagroom is klaar voor gebruik.
OPMERKINGEN
  • Het zou ook werken met kookvocht van bonen maar dat heb ik nog niet geprobeerd ( ik geloofde ook niet dat dit zou werken maar blijkbaar wel)
  • Het zou ook kunnen met het vocht uit een blik of pot kikkererwten maar die gebruik ik niet. Ook hier geloof ik het wel na wat ik net zelf gezien heb.
  • Gebruik de room om cakejes te versieren, chocolademousse te maken (het kan ook dienen als vervanger van opgeklopt eiwit), een taart te maken,...
  • Je kan natuurlijk ook ander zoet gebruiken of het weglaten maar dat vond ik toch een aparte smaak hebben
  • Voor meer info: https://www.facebook.com/groups/861183830584118/
Heb je zelf al eens aquafaba geprobeerd? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...