maandag 6 juli 2015

Rauwe notenmelk maken (of havermelk)

Notenmelk is en blijft een van de geweldigste dingen die ik heb leren maken. Simpel en goedkoper dan notenmelk uit de supermarkt. Als je het zelf maakt heb je veel minder afval(of geen als je zelf amandelen hebt of een afvalvrije winkel in de buurt hebt). Je weet ook dat er geen rotooi in zit en je kan het maken zoals je zelf wil.
Ik had er al eens een blogpost over geschreven maar ondertussen is er toch nog wat veranderd en geëxperimenteerd. 


Voor ongeveer 500ml (afhankelijk van hoe groot je kopjes zijn natuurlijk)
  • 1 kopje noten (mijn favoriet: amandelen of hazelnoot)
  • 4 kopjes water (+ extra)
  1.  Week de noten een dag in water
  2. Giet af en spoel nog even na
  3. Doe de noten met het water in de blender en mix tot een mooie melk.
  4. Giet de melk door een heel fijn vergiet.
  5. Zet in de koelkast. Drink zo of gebruik het bij muesli, in 'milkshakes', of in allerlei andere recepten. (schud wel even voor gebruik)
OPMERKINGEN
  • Zelf vind ik verse notenmelk zoet genoeg en heb ik zeker geen behoefte om die te zoeten maar het kan altijd, bijvoorbeeld met geweekte dadels, ahornsiroop,...
  • Je kan de noten ook korter weken. Maar ik zet ze in mjn routine 's avonds te weken om de volgende dag notenmelk te maken.
  • Macadamianoten moeten niet geweekt worden en zijn dus handig om last-minute notenmelk te maken.
  • Wil je dikkere melk, gebruik dan minder water. Wil je dunnere, gebruik dan meer water.
  • Ik gebruik meestal rauwe noten van terrasana
  • Op dezelfde manier maak je havermelk. Een kopje havermout een dagje (of korter) laten weken, afspoelen en blenden met 4 kopjes water. Superbudget
  • Je kan de notenmelk zeker 3 dagen bewaren in de koelkast
  • De prut die achterblijft in het vergiet kan je gebruiken in cakes, in rauwe snacks of bijvoorbeeld amandelpudding. De prut van macadamianotenmelk kan je zelfs als een  veganistische slagroomvervanger gebruiken, bijvoorbeeld in een rauw bananentaartje
  • Ook met rijst kan je makkelijk zelf melkvervanger maken. Ik doe dit enkel als ik rijst kook. Dan kook ik al eens wat extra om rijstmelk te maken.
  • De fles is van biologische tomatenpassata. Ik week de etiketten eruit, was de flessen in de afwasmachine en de deksels met de hand.
Wat is jouw favoriete plantaardige melk? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...