donderdag 30 juli 2015

Mijn auto, mijn vrijheid?

Als je mij een beetje volgt weet je dat ik nogal fan ben van de bus. Ik heb een jaarabonnement van de lijn (betaald door mijn werk) waar ik ook in mijn vrijetijd gebruik van maak.
Ik neem(gratis) de bus naar mijn werk, naar mijn ouders, naar Leuven, naar vriendinnen (in de mate van het mogelijke), om mijn groentepakket te halen, om naar de markt in Maastricht te gaan, naar de oogarts,...
De meeste van die tripjes duren langer dan met de auto (naar mijn ouders duurt een busrit 2u langer dan met de auto).

Van de trein ben ik iets minder fan. Iets teveel slechte ervaringen toen ik tijdens mijn studie dagelijks naar Etterbeek moest. Daarnaast ligt het dichtstbijzijnde station op een uurtje met de bus. En echt goedkoop is de trein niet.

Nu had ik onlangs 2 daagjes Antwerpen gepland met mijn vriend. Hoe zouden we daar naartoe gaan?Vriendje stelde meteen de auto voor maar parkeren in Antwerpen zag ik niet zo zitten.
Dus heel efficiënt de verschillende opties naast elkaar gelegd. Alles is berekend van bij mij thuis naar Antwerpen-Centraal.





VERVOERMIDDEL
Gemiddelde REISTIJD
Vroegste aankomst
Laatste vertrek
Kostprijs*
Bus
3u53
(2 overstappen)
10u03
18u12
Gratis/€2,80
Trein
2u57 (1x overstappen)
07.09
20u31
23pp of 15,2 pp met railpass
Auto + tram
1u30
05.07
00.47
17,085 per auto
 * Ik rijd gratis met de bus en tram in Vlaanderen. Voor alle opties moet vriendje minstens 1 Busticket hebben. Ik dacht gewoon een rittenkaart van €14 te kopen voor 10 riten van een uur.
Heen en terug kost en treinticket €23pp of €46 voor 2 dus. Ik heb een railpass wat enkel €7,6 kost dus heen en terug voor 2 personen is dat €
 Onze auto heeft een gemiddeld verbruik van 4,8liter per 100km. Het is enkel 108km. Dubbel dus 216. Dus eigenlijk 11 liter maar ik 15 liter diesel berekend. Aan de pomp hier vlakbij: €1,139/l. Totaal dus 17,085.

De aankomst is geen probleem. Voor 10u aankomen is niet nodig voor mij. 's Avonds wil ik me echter niet haasten en willen we nog rustig ergens iets gaan eten. De bus terug nemen is voor mij dus geen optie.


Als ik alleen ging zou ik belachelijk vroeg opstaan om de bus te nemen om iets na 6 en dan met de trein terugkomen. Dat zou de handigste goedkope oplossing zijn. 

Maar wat mij eigenlijk stoort: Met de auto in combinatie met een tram (Park&ride parking langs de snelweg) ben ik dubbel zo snel als met andere opties. En het is stukken voordeliger dan de trein te nemen.
Met 2 is heengaan met de bus en terugkomen met de trein al duurder. Om over een langere reistijd en overstappen maar niet te spreken. Dat is toch eigenlijk schandalig. Hoe kan je mensen aanmoedigen om het openbaar vervoer te nemen als het noch de goedkoopste, noch de snelste of makkelijkste optie is?

Groen als ik ben kies ik in dit geval toch voor de auto. Het is sneller, goedkoper en ik moet om terug te komen niet op de tijd letten.

Openbaar vervoer de snelste optie maken is misschien niet altijd mogelijk maar het wordt dringend tijd dat het wel de goedkoopste optie kan zijn!

ps: Een auto hebben kost ook veel geld aan aankoop, verzekeringen, wegenbelasting, reparaties,... De auto wegdoen zie ik momenteel niet echt zitten omdat we in een uithoek wonen en  je anders beperkte mogelijkheden hebt.Het dichtstbijzijnde cambio-punt ligt ook op een uur met de bus.

2 opmerkingen:

  1. Ook voor mij is een ritje naar Antwerpen goedkoper met de auto! En ik ben zelfs alleen! Het is absurd! Ik kan in mijn auto nog iemand vervoeren (vb. met blablacar zelfs). Maar moest ik diezelfde kost met een tweede persoon maken die ik ken is het natuurlijk nóg goedkoper om met de auto te gaan dan met de trein ...
    Gemiste steek van de openbare vervoersmaatschappijen vind ik ook

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...