woensdag 16 april 2014

Solar power

Ik heb iets decadent gedaan, zo erg dat ik me er zelfs een beetje voor schaam. Maar aan de andere kant ben ik er ook heel trots op. Het zat namelijk zo: Ik heb vakantie en besloot in een zotte bui om de keuken eens grondig onder handen te nemen. De gootsteen vullen met water en afwasmiddel. Alle kastjes leegmaken en poetsen. Op zo'n momenten ben ik wel blij met mijn kleine keuken.
Alle kastjes mooi terug inladen en dan de koffiezet eens verzetten om heel het aanrecht proper te maken. En dan krijg ik het intelligente idee om met mijn natte doek ook eens over mijn geweldige, digitale keukenweegschaal te gaan. 3 Jaar geleden in de Lidl gekocht en ze wordt dagelijks met veel plezier gebruikt. (en ze is natuurlijk al heel vaak afgewassen). Maar dan gebeurt het, ik wil de glimmende weegschaal terug neerzetten maar ze valt uit mijn handen, recht in de gevulde gootsteen. Eerste reactie: Een krachtterm uitroepen. Een fractie van een seconde later: de weegschaal eruit halen en aan mijn privé technieker geven. (het vriendje dus).

Een dag later komt hij met het slechte nieuws: De weegschaal is over and out. Hij heeft er voor zichzelf nog wel wat leuke onderdeeltjes uit kunnen halen (dan is recyclage ineens interessant voor hem) maar het display is niet te herstellen. En een weegschaal waarop je niets kan aflezen is vrij zinloos.

maar ik heb een nieuwe:
En daar komt het decadente naar boven. In eerste instantie liep ik de Blokker, Casa, Kruidvat, Hema, Action, Colruyt en Leenbakker af, op zoek naar een degelijk maar goedkoop model. Wel een digitale want eens je dat gebruikt heb wil je echt niet terug. Kruidvat en Leenbakker hadden niks. Die van de action leek me niet echt degelijk. Die in de Colruyt en Hema waren te duur en in de Casa hadden ze maar 1model dat ze in de Blokker in meerdere kleurtjes hadden.
Dus ik terug naar de Blokker. Maar de weegschaal die ik daar op het oog (€14,??) had werkte met van die kleine ronde batterijtjes. Volgens mij vind je die niet oplaadbaar (of ze kunnen toch niet in mijn oplader denk ik) en altijd nieuwe kopen is duur en niet duurzaam. En toen zag ik ze staan: De Soehnle Easy Solar. Een batterijloze digitale weegschaal. Ik was direct verkocht. Ik wist niet eens dat het bestond. Dan keek ik op het prijskaart. Bijna 60 euro voor een weegschaal? Als vriendje erbij geweest zou zijn zou die iets zeggen of afzetterij. Maar vriendje was er niet bij en ik ben de kostwinner dus heb ik ze gekocht. Er zit wel 5 jaar garantie op. Op internet is ze waarschijnlijk wel goedkoper te vinden. maar ik heb nu iets belachelijks duur gekocht dus ik wil het voor 1 keer eens niet weten.

Review van de Soehnle Easy Solar
Pluspunten
  • Een duidelijk en groot display 
  • 2 grote knoppen (aan-uit en Tarra)
  • Heel nauwkeurig
  • 5 jaar garantie
  • Maar het belangrijkste: werkt niet op batterijen maar op zonne-energie
De zonne-energiecellen werken zowel met zonlicht als kunstlicht. Mijn woonkamer en keuken zijn momenteel niet echt de kamers met de beste verlichting.Toch gaat de weegschaal direct aan.
Dat er geen batterijen gebruikt worden heeft veel voordelen: duurzamer, geen gedoe met lege batterijen wegbrengen, niet zoeken achter de juiste nieuwe batterijen, nooit voorvallen dat je zonder batterijen zit en hopelijk gaat de weegschaal heel lang mee zodat ik uiteindelijk goedkoper uitkom dan dat ik altijd nieuwe batterijen moet kopen.

Nadelen
  • Niet echt het mooiste ontwerp
  • Duur in aankoop
  • Als je weegschaal normaal in een kast of lade zit kan dit misschien problemen geven. (ik gebruik ze zo vaak dat ze eigenlijk standaard op te tafel of het aanrecht staat)
  • Een glazen plaat (voor iemand die geregeld iets laat vallen, zoals ik, niet zo ideaal) als je de plaat eraf haalt kan je er wel een glad kommetje opzetten en werkt de weegschaal ook maar een beslagkom met een boord onderaan werkt niet.
Conclusie: ik ben er superblij mee. Ik heb een batterijloze digitale keukenweegschaal die zeer goed werkt. Het is geen goedkope weegschaal maar wel heel degelijk. De 5 jaar garantie vind ik ook heel goed.
Maar misschien is het beter om mij volgende keer iets beter te oriënteren voordat ik iets aankoop want ergens was dit ook wel een impulsaankoop.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk die vers heringerichte keukenkastjes! Idd impulsaankoop maar wel een waar je lang geniet van zal hebben! :) is hij waterproof? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees van niet. Maar ik maak elke fout maar 1x dus dat zal geen problemen opleveren ;-)

      Verwijderen
  2. Ik heb een veel te dure droogkast gekocht, want ik wou er persé eentje met een warmtepomp. Ik weet dat het eigenlijk stroomvreters zijn en dat je de was veel beter ophangt, maar in de winter kan ik echt alle lakens en handdoeken niet op een rekje droogkrijgen voor een gezin met drie kids.
    Dus ik begrijp je heel goed! Ik let bij toestellen ook altijd heel erg op het verbruik, en ja da's vaak een dure zaak.
    Mijn weegschaal is nog zo'n echte ouderwetse en dat lukt prima, maar digitaal zal idd wel makkelijker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geloof me,als je eenmaal digitaal gewend bent, dan wil je niks anders mee. Luxeprobleem, ik weet het.

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...