vrijdag 21 februari 2014

Biet en peersalade

Ook als je ziek bent moet je goed eten,ook al heb je weinig honger en helemaal geen zin om iets te maken (dat geeft aan hoe ziek ik ben als ik niet eens zin heb om te koken).
Als ontbijt had ik gisterenavond een portie ontbijtbulgur uit de diepvries gehaald. En voor vanavond heb ik een zelfgemaakte portie rodekool uit de diepvries gehaald. Zelfs ziek kan ik nog plannen. En als je ziek bent is een gezonde voorraad in de diepvries echt wel handig.

En als lunch had ik vriendje deze salade laten maken. Ik zat in de zetel en commandeerde, hij voerde uit. Dat is dan weer een voordeel van ziek zijn. (en dat je een hele dag ongegeneerd in je pyjama kan rondlopen natuurlijk). De nadelen wegen echter zwaarder door dan de voordelen. Hopelijk dat deze gezonde salade me toch wat helpt. Alle ingrediënten van de salade zijn in ieder geval biologisch, suikervrij en E-nummervrij. De crackers komen uit Duitsland

Voor 2 porties
  • 1 grote rauwe rode biet
  • 2 kleine peren
  • 50 gr geitenkaas
  1. Verwarm de oven voorop 200C
  2. Was de biet maar schil ze niet.
  3. Rol de biet in zilverpapier en leg minstens 1 uur in de oven. Voel met een vork of hij gaar is.
  4. Was ondertussen de peren en snij in stukken.  Verdeel over 2 kommetjes
  5. Verbrokkel de geitenkaas
  6. Als de rode biet gaar is kan je hem makkelijk schillen.Snij hem in stukjes en verdeel bij de peer.
  7. Strooi de verbrokkelde kaas over de salade
  8. Serveer met crackers, zelfgemaakt brood (vb Speltbrood), of roer er wat gekookte boekweit, quinoa,... onder.
Opmerking: Je zou ook voorgekookte rode bieten kunnen gebruiken wat veel sneller is. (dan kan je hem direct snijden of eventjes in de oven zetten als je hem graag warm hebt) In de Ald in NL verkopen ze biologische voorgekookte bieten maar ik had in mijn groentepakket verse rode biet zitten en dat is toch wel lekkerder.  
Je zou er eventueel ook wat gehakte noten ofzo kunnen ondermengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...