zondag 3 april 2016

Boeken over veganisme

2 dagen bezig met de veganchallenge en dat loopt nu natuurlijk goed. Hoe het verder loopt zullen we nog zien. Nu heb ik ook nog vakantie dus dat maakt het al wat makkelijker.

De laatste maanden heb ik wel enkele boeken gelezen over veganisme. Dat zorgt voor een goede motivatie, veel achtergrond informatie (handig als mensen vragen stellen)en ze zetten je vaak ook aan het denken. Hier een overzichtje van wat ik las en wat ik ervan vond. Buiten de eerste staan ze in willekeurige volgorde. Alle boeken heb ik in een bibliotheek gevonden. Kookboeken laat ik hier nog even buiten beschouwing.



1. Weet wie je eet - Stijn Bruers
Dit was veruit het beste boek van de hele lijst. Echt een boek dat me echt aanzette om actie te ondernemen. Niet te moraliserend, duidelijk onderbouwd en uitgebreid over alle aspecten van veganisme zoals gezondheid, milieu, dierenleed, ethiek,... een heel interessant stuk was bijvoorbeeld ook de 10 voornaamste doodsoorzaken in België en de reden waarom veganisten daar minder risico op lopen (ideaal als iemand commentaar geeft dat plantaardig eten nooit gezond kan zijn). Ook de milieu-impact, het onnatuurlijke van dierlijk voedsel (eieren als de menstruatie van een kip bijvoorbeeld of het feit dat de mens het enige dier is dat moedermelk van een ander dier drinkt), het dierenleed, de problemen bij dieren kweken (gekkekoeienziekte, dioxinecrisis,...) worden allemaal duidelijk uitgelegd. De schrijver vertelt ook meermaals dat hij vroeger ook dierlijke producten at.
Kijk ook eens op de blog van Stijn Bruers.
Echt een aanrader!

De vegarevolutie - Lisa Steltenpool
Een boek waar je vast al van gehoord hebt. Op een heel toegankelijk manier schrijft Lisa Steltenpool over de voordelen van veganisme, geeft ze praktische tips, ideetjes om irritante vragen te beantwoorden en nog een paar recepten. Het is half kookboek, half informatief. De recepten zijn makkelijk maar gaven mij niet echt een wou gevoel. Als je niet van lezen of zware boeken houdt is dit een prima beginner. Neem ook eens een kijkje op haar website.

21dagen vegan - Dr. Neil D. Barnard
Dit boek is eerder een gezondheidsboek. Wel weer handig om betweterige mensen te kunnen uitleggen dat plantaardig eten niet ongezond is. Het doel van dit boek is je te overhalen om 21 veganistisch en vetvrij te leven. De auteur gaat ervan uit dat je jezelf nadien zo geweldig voelt dat je er mee verder gaat. Alles is wel goed uitgelegd maar ik ben geen voorstander van vetvrij eten (en groenten bakken zonder olie).
Er is weinig of geen aandacht voor andere voordelen van veganisme zoals duurzaamheid of dierenleed.
Interessant boek als je het ergens kan lenen maar ik zou het niet kopen.

Skinny bitch / Skinny bastard - Rory Freedman & Kim Barnouin
Twee boeken van dezelfde auteurs. Skinny bitch is ietsje ouder en is geschreven voor vrouwen, Skinny bastard voor mannen. Ik heb "Skinny bastard" gelezen omdat "Skinny bitch" niet aanwezig was in de bib en in de hoop om vriendje wat wetenswaardigheden mee te geven (zoals mannen die melk drinken hebben meer kans op prostaatkanker). Hun schrijfstijl is heel direct en soms misschien wat confronterend maar ze leggen alles ook heel duidelijk uit. Naast het vermijden van dierlijke producten leggen ze ook nadruk op niet roken, overmatig drinken, suiker,...
Zelf vond ik dit het meest toegankelijke boek dat ik gelezen heb. Alleen is het soms wat te Amerikaans.

Fatsoenlijk eten, mijn leven als proefkonijn - Karen Duve
Karen Duve is een Duitse journalisten die een experiment opzet voor zichzelf. Eerst gaat ze 2 maanden uitsluitend biologisch eten, dan 2 maanden vegetarisch, 4 maanden veganistisch en uiteindelijk 2 maanden fruitarisch. In haar boek beschrijft ze hoe dit verloopt: boodschappen doen, reacties van de omgeving, de informatie die ze te weten komt,... en ze doet ook nog mee aan bevrijdingsacties.
Het goede aan dit boek vind ik dat ze ook negatievere kanten van het experiment belicht als het zoeken naar producten die verantwoord maar ook lekker zijn...
Langs de andere kant is het ook raar om te lezen dat iemand die bezorgt is om dierenleed wel niet-lederen zadels wil kopen om paard te rijden. Al maakt ze ook zelf die bedenking.
Een leerrijk boek dat soms wat chaotisch overkomt maar dat je ook wel doet stilstaan bij je eigen handelingen.

Boeken die ik niet heb uitgelezen
Er zijn ook een paar boeken die mij niet echt aanstonden en die ik daarom niet eens uitgelezen heb. Anderen vinden ze misschien wel heel interessant dus ik vermeld ze hier maar.

De vrolijke veganist - Floris Van den Berg
Een leuke titel maar een minder leuk boek (naar mijn mening). Ik heb het 2x uitgeleend in de bib maar het beide keren na een 100-tal bladzijden (de eerste keer ben ik bij het begin begonnen, de tweede keer bij de Q&A) weggelegd. Een moraliserend, prekerig boek vond ik zelf. Niet zo vrolijk als de titel doet aangeven. Er zitten wel goede ideeën in maar je ziet zo voor je hoe de auteur ergens met een vingertje staat te zwaaien.
Om de paar zinnen komt wel terug dat veganisme de enige weg is. Ik kreeg bij het lezen van dit boek iets teveel het gevoel dat de schrijver veganisten een soort van Übermensch vond en dat hij neerkijkt op de rest als minderwaardig. Misschien werkt dit bij andere mensen maar ik kreeg bij het lezen van dit boek het gevoel dat het veganisme iets is waar ik niet geassocieerd mee wil worden.

Peace food: leef gezond zonder melk en vlees - Dorothea Neumayer

Dit boek was mij iets te zweverig. Met peace food bedoelen ze eigenlijk dat het eten van iets waarvoor een dier heeft afgezien een negatieve invloed heeft op jezelf. Niet uit gezondheidsaspect maar door de stress die je binnenkrijgt. Klonk mij allemaal te zweverig (was ook niet echt to the point geschreven). Not my cup of tea

En jij? Heb jij boeken van deze lijst gelezen? Wat vond jij ervan? Of heb je nog interessante boekentips? Laat het me weten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...