zaterdag 16 april 2016

Bananenbrood

Bananenbrood is wat een hype geweest denk ik. Veel recepten zijn de laatste jaren aan mij gepasseerd maar ik heb het eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd. Meestal liep ik vast op 4 bruine bananen. Die heb ik namelijk nooit in huis. Ze zijn op voordat ze bruin zijn. En zo vaak koop ik geen bananen aangezien ze niet lokaal zijn. Maar af en toe wel. En dan blijft er misschien wel 1 banaan wat langer liggen. Dan experimenteer ik maar om een bananenbrood met 1 banaan te maken.
Ook in dit recept gebruik ik weer notenpulp van melk. Maak je zelf geen notenmelk? Probeer het toch maar eens of laat noten weken, giet ze af en maal fijn.

Voor een cakevorm van 10x24cm


  • 250gr speltmeel 
  • 1 volle koffielepel bakpoeder 
  • Snufje zout 
  • half koffielepeltje speculaaskruiden of koekkruiden of kaneel 
  • 80gr notenpulp (amandel-macadamia) 
  • 1 rijpe banaan 
  • 50ml water*
  • 2 lepels lijnzaad +  6 lepels water
  1.  Verwarm de oven voor op 180C
  2. Meng het lijnzaad met het water en zet opzij 
  3. Zeef de bloem en meng met het bakpoeder, de snuf zout en de kruiden
  4. Plet de banaan en meng met de notenpulp en het water
  5. Meng het lijnzaad onder het meel en dan het banaanmengsel. Je hebt nu een egaal deeg.
  6. Leg het deeg in een geoliede bakvorm. Zet ongeveer 30 minuten in de oven.

OPMERKINGEN

  • Je kan het gewoon zo eten als tussendoortje of je kan het ook als een zoet brood eten. Smeer er eventueel een dun laagje kokosolie op
  • In plaats van water kan je ook notenmelk gebruiken. Als je net notenmelk gemaakt heb kan je het water ook even door de blender schudden dan komen er nog restjes noot mee. Nog minder verspilling ;-) 
  • Ik gebuikte hier notenpulp van amandel-macadamianotenmelk maar andere pulp kan ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...