zondag 17 april 2016

10 Veganistische maaltijdtoppers

Veganistisch eten hoeft zeker geen opoffering te zijn. Hier een overzicht van mijn top tien van Veganistische warme maaltijden. Ik vrees dat vooral mijn liefde voor tomatensaus en mijn klungelige fotogratie heer duidelijk worden ;-)
Als je op de titel klikt ga je naar het recept.



10. Pasta met courgette
Veganistisch koken wil niet zeggen dat je uren in de keuken moet staan. Op 20 minuutjes kan je een heerlijke gezonde maaltijd op tafel hebben staan. Pasta koken, courgette, ui en knoflook snijden. Bakken in een beetje olie en wat pesto (zonder kaas) of olijven tapenade (zelfgemaakt of uit en potje) erbij serveren.

9. Seitan pita en knoflooksaus
 
In de categorie makkelijke en gezonde fastfood is dit wel een winnaar. Seitan in pitareepjes snijden, mengen met een marinade, wachten en ondertussen snel knoflooksaus maken, bakken met wat groentjes en een pitabroodje vullen. njamnjam....

 
Dit is al ene ouder recept van mij dat ik toch nog regelmatig opnieuw maak als ik spruitjes in huis heb. Tegenwoordig doe ik er meestal wel nog wat linzen door. Het is eens iets anders met spruitjes en doordat het geen aardappels met spruitjes zijn heb je minder het gevoel dat er iets mist op je bord.

7. Pompoencurry met linzen
 

Hier met pompoen maar uiteindelijk kan je een curry met alle soorten groenten maken. Wat bonen of linzen toevoegen en dan een heerlijke kokossaus. En natuurlijk lekker kruiden. Zo lekker en vullend dat niemand merkt dat het veganistisch is.


6. Ratatouille 
 
Zuiderse groenten, kikkererwten, lekkere kruiden en dan serveren met couscous. Ik krijg al honger van hier te typen. In het tomatenseizoen kan je verse tomaten gebruiken anders passatta. Ik volg nooit een vast recept maar kijk ik wat ik in huis heb, Het resultaat is altijd heerlijk.

5. Bietenburgers met dillesaus
 
Burgers gemaakt van rode biet, gestoofde groentjes en een originele dille saus met notenmelk en chiazaad. Een maaltijd die niet voor viesneuzen is maar enkel voor mensen die iets speciaal kunnen appreciëren.  Je kan er nog gekookte aardappeltjes of rijst bij eten.

 
 Een geweldige maaltijd om wintergroenten eens anders klaar te maken. Eigenlijk heel speciaal maar ook goedkoop. groenten, linzen, rode wijn en puree. Wat kan daar slecht aan zijn?

 
Eigenlijk begrijp je niet waarom mensen Chili con carne zouden eten. Zonder gehakt is dit veel beter voor het milieu, de koeien, je gezondheid en ook nog eens veel lekkerder. Met gedroogde bonen vraagt dit wat voorbereiding maar als je bonen uit een pot gebruikt ben je snel klaar. Dit is een gerecht dat de dag nadien nog lekkerder worden dus maak gewoon een grote pot, eet er 2 dagen van en vries wat porties in.

2. Cannelloni met spinazie en tofuricotta
  
Dit recept is wel een beetje werk maar echt te moeite waard. Spinazie, champignons, restjes groenten, tofu en natuurlijk tomatensaus. Mensen zullen waarschijnlijk niet eens merken dat het met tofu in plaats van ricotta is. Niet zeggen dus ;-)

1. Gevulde paprika met muntsaus
 
Dit vond ik zelf een geweldige creatie (stoeffen mag af en toe toch?). Paprika uit de oven (maar dan zonder oven), couscous met bonen en groenten en een originele vervanger van yoghurtdip. Ik kijk al uit naar het paprikaseizoen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...