dinsdag 12 april 2016

Duurzame dinsdag: bulk



Minder afval produceren. Een leuke doelstelling toch. Soms lees ik van die super inspirerende verhalen maar vaak lees ik ook dat het best wel moeilijk is. Verpakkingsvrije winkels kent men in Limburg nog niet en als je biologisch wil kopen is de markt ook niet ideaal. 

Maar alle beetjes zijn een vooruitgang en dus heb ik me, met de veganchallenge in het achterhoofd, eens goed laten gaan. Ik heb namelijk zomaar eventjes €110 in een enkele internetbestelling uitgegeven. Niet voor kleding maar voor peulvruchten*.

Ik heb namelijk 5x5kg gekocht. Rode en groene linzen, kidney en zwarte bonen en kikkererwten. In bulk dus. Dat kan met peulvruchten maar ook met andere droge voeding die niet slecht wordt. Zo kan je zelfs rijst in zakken van 25kg kopen.

Wat zijn de voordelen?

  • Je hebt minder verpakkingsafval dan allemaal kleine pakken
  • Het is meestal goedkoper
  • Je kan een hele tijd verder. De kans dat je opeens te weinig in huis hebt is niet echt groot
  • Als je gezonde producten koopt (bijvoorbeeld peulvruchten, bruine rijst,...) ga je ook gezonder eten (tenzij je graag dingen laat slecht worden natuurlijk)
  • Je moet minder boodschappen gaan doen waardoor je waarschijnlijk ook minder impuls aankopen doet
  • Als je dat doet met producten die je minder makkelijk vindt (zwarte bonen bijvoorbeeld) moet je er minder naar zoeken
  • Wat voor mij een voordeel is maar voor anderen misschien niet: Ik kan niet van alle boonsoorten 5 kg kopen. Dus heb ik er 2 uitgekozen (al heb ik nog wel een kleine voorraad anderen bonen) en koop ik ook geen bonen bij zolang ze niet op zijn. Dat voorkomt weer keuzestress over welke bonen ik nu weer ga nemen ;-)
Maar er zijn ook een aantal valkuilen:
  • Overdrijf niet. Denk aan wat je redelijkerwijs op kan
  • Je hebt ruimte nodig om het te stockeren 
  • Misschien ga je hierdoor minder gevarieerd eten
  • Je betaalt in 1 keer dus dat is misschien ook wat moeilijker 
  • Doe dit enkel met producten die je kent. Als je nog nooit linzen hebt gebruikt is het misschien beter om eest met een kleine verpakking na te kijken of het iets voor jouw is
Hoe pak je het praktisch aan
Bedenk eerst wat je in groot-verpakking zou kunnen kopen. 
Je kan eens kijken bij de plaatselijke bio-winkel of informeren of je er bulkverpakkingen kan bestellen. Of je kan via internet bestellen. Ik deed mijn bestelling bij biovoordeel maar er zijn ook andere websites. 

Natuurlijk weeg ik geen 100gr linzen af uit een zak van 5 kilo. Ik vul een grote glazen pot of fles (van tomatenpassata bijvoorbeeld) die gewoon op een handige plaats staat. De zak staat ergens onder in een kast. Als die fles leeg is vul ik ze weer bij vanuit de grote zak.
Zo heb ik op een makkelijke manier weer wat afval bespaart. 

* €110 klinkt misschien veel maar dat is inclusief verzendkosten vanuit Nederland naar België en wel voor 25kg peulvruchten dus komt dat op gemiddeld €4,4/kg. Biologisch eh. Komt nog bij dat gedroogde peulvruchten ongeveer in gewicht verdubbelen na het klaarmaken dus is dat 50kg aan €2,2/kg. 
Ik heb vroeger ook pakketten biologisch lokaal rundsvlees besteld voor €107, en dat voor 7kg (en dus €15/kg) dus peulvruchten komen stukken goedkoper uit. 

Wat doe jij om afval te verminderen?

2 opmerkingen:

  1. In bulk kopen is inderdaad een goede manier om biologische producten toch wat goedkoper aan te schaffen. En nog belangrijker: met inderdaad een pak minder afval! Wij doen het zelf nog niet echt, maar enerzijds wonen we op een appartement, dus de plaats ontbreekt om veel bulk te stockeren (en dan ben ik jammer genoeg nog net iets te veel een luxebeestje die liever uit én kikkererwten én linzen én rijst kan kiezen dan die telkens in periodes veel te eten :) ). Anderzijds hebben we een tijdje last gehad van voedselmotjes en omdat we toen een hele hoop eten hebben moeten weggooien (die mormels vreten zich door papieren, maar ook door dunne plastic verpakkingen, dus ze kunnen ongeveer overal zitten), heb ik nu soms nog wat schrik om grote hoeveelheden te kopen (stel dat ze dan terug zouden kopen en we moeten dán alles weggooien...).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons nemen de 5 zakken 1 schap in de voorraadkast in. Dus qua plaats kan ik ook niet veel meer kopen. Van voedselmotjes heb ik (Hout vasthouden) nog nooit last gehad. Ik begrijp wel dat je dan liever niet te veel in huis hebt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...