zaterdag 26 maart 2016

Paaseitjes

Rondom mij zie ik al weken paaseitjes verschijnen en bizar genoeg heb ik er nog niet van gegeten. Het trekt me echt niet meer. Maar met de pulp van mijn paranotenmelk wou ik toch een lekkere pralines maken.Voor de gelegenheid dan maar als paaseitjes. Al laatmijn afwerking misschien wat te wensen over ;-)
In een creatieve buimaakte ik ook 2 vullingen. Of beter 1 vulling die ik dan in 2 deed. Een deel met cacao nibs vor een extra chocoladesmaakje, een deel met een koffiesmaakje.
Natuurlijk kan je dit ook zomaar maken. 


Voor een 15tal "eitjes"


  • 100gr paranotenprut 
  • 100gr dadels (gewogen zonder pit)
  • 20gr kokosolie 
  • 2 theelepels Yorzo van lima (of oploskoffie naar keuze hoeveelheid wel uittesten)
  • 2 lepeltjes cacao nibs
  • 55gr cacaoboter 
  • 4 theelepels rauw cacaopoeder 
  • 2 theelepels agavesiroop
  1.  Laat de notenpulp goed uitlekken.
  2. Snij de dadels in 4 en week een half uurtje. Giet af en laat goed uitlekken
  3. Smelt de kokosolie op de verwarming, in de zon of au bain marie
  4. Doe de notenpulp, dadels en gesmolten kokosolie in de hakmolen en hak tot er geen grote stukken meer zijn.
  5. Deel dit mengsel in 2. Doe bij 1 deel de oploskoffie(vervanger) en bij het andere deel de cacao nibs. Roer goed. Zet een half uurtje in de koelkast. Bekleed ondertussen een snijplank,bakplaat of dienblad met bakpapier
  6. Probeer paaseitjes te rollen van deze mengsels. Leg ze op de snijplank en zet opnieuw een half uurtje in de koelkast.
  7.  Smelt de cacaoboter au bain marie. Haal van het vuur als ze helemaal gesmolten is. Meng er het cacaopoeder en de agavesiroop door. Dit is je chocolade
  8. Haal de eitjes uit de koelkast en rol ze een voor een door de chocolade.Leg terug op de snijplank. Zet nog eens een kwartiertje in de koelkast en rol opnieuw door de chocolade. Zet nog eens even in de koelkast
  9. Geniet
 OPMERKINGEN
  •  In de koelkast kan je deze eitjes een paar dagen bewaren
  • Het lijkt veel werk maar je kan ondertussen allerlei andere dingen doen waardoor het goed meevalt. En het is echt de moeite waard.
  • Kan jij mooiere paaseitjes maken dan mij? Ik gok van wel.  
  • Yorzo is een koffievervanger op basis van granen. Ik had geen oploskoffie in huis. Volgens mij lukt het met andere net zo goed maar de hoeveelheid kan anders liggen.Dit moet je zelf maar eens uittesten. Of experimenteer met andere smaakjes

1 opmerking:

  1. Bedankt voor je reactie op mijn blog. Leuk daardoor ontdek ik jou blog wat er goed uitziet. En dit recept ook. Ik ben op zoek naar recepten om iets te doen met de pulp van mijn notenmelk die ik sinds kort ook zelf maak.
    Groene groet, marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...