dinsdag 24 november 2015

Empty the fridge and pantry salad

Soms zijn er van die weken dat ik fout gepland heb en dat er groenten blijven liggen. Dan moet ik de koelkast eens goed opruimen en alles opwerken.  En ineens ook de voorraadkast en alle andere mogelijke restjes.
Wat vond ik? Al dan niet aangesneden groenten, oud brood, een overgebleven norivel (van sushi) en een lege pot courgette in het zuur waar nog wel de azijn inzat. Een beetje combineren en wat extra erbij verzinnen. Het resultaat was hier echt verbluffend. Superlekker en echt een salade die ik opnieuw ga maken.
De naam van deze salade kwam me te binnen via emptythefridge.be, een leuke blog rond opwerken van restjes.

Voor 2 porties
  • 1/3 bloemkool
  • 2/3 venkel
  • 1 vel nori (van sushi)
  • 1 kleine zwarte rammenas
  • salade du depecheur (gedroogde zeewiermengeling, Lima, natuurwinkel)
  • 1 lepel lijnzaadolie
  • 1 lepel azijn van courgette, andere inmaakazijn of gewone azijn
  • peper en zout
  • 100gr gebakken broodkruim
  • 2 lepels sesamzaadjes
  1. Snij de bloemkool in grove stukken. Doe in de hakmolen of blender en maal tot een soort van couscous.
  2. Schil de rammenas en snij in kleine blokjes. Snij de venkel in fijne stukjes.
  3. Knip of scheur het norivel in kleine stukjes.
  4. Meng de groenten met de nori en de salade du pecheur.
  5. Meng de lijnzaadolie met de azijn in een apart potje. Kruid met peper en zout. 
  6. Bewaar ook het gebakken broodkruim en het sesamzaad apart. Meng alles vlak voor het serveren.
OPMERKINGEN
  • Ik maakte dit de avond tevoren als lunch. Als je het vers maakt kan je alles direct mengen. De dressing kan je eventueel wel direct op de alade doen maar het broodkruim wordt dan plat.
  • De salade du pecheur is optioneel maar wel lekker. Voeg eventueel nog een vel nori toe.
  • Het restje azijn dat ik gebruikte was minder straf dan gewone azijn.Als je normale azijn gebruikt misschien best wat minder.
  • De venkel in combinatie met rammenas en zeewier was echt lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...