vrijdag 6 maart 2015

Stroomtekort: Laat het licht maar uit

Een black out is er nog niet geweest en zal er waarschijnlijk deze winter niet meer komen. Maar minder elektriciteit gebruiken is altijd goed, dreigend stroomtekort of niet. De onoff-campagne geeft tips om minder stroom te gebruiken maar hoe meer tips, hoe beter. De meeste tips uit die campagne zou iedereen sowiso al moeten toepassen, vind ik persoonlijk. Zo is er deze affiche voor op het werk
Ik heb deze affiche o.a zien hangen in ruimtes van een stadhuis. Eigenlijk toch wel erg dat er aan zo'n logische tip papier verspild moet worden. Is niet iedereen van ons van kleins af gedrild om bij het verlaten van een kamer het licht uit te doen. Een retorische vraag want ik heb al gemerkt dat het inderdaad NIET het geval is.
Anyway: alles kan beter natuurlijk. Want hoe minder lichten eraan zijn. Hoe beter.

Wat is namelijk het eerste dat je doet je als je 's avonds thuiskomt?...
Het licht aandoen in de gang natuurlijk!! Waarom eigenlijk?

Mijn ouders hebben hun slaapkamer boven aan de trap. Soms wel moeilijk als ik ging fuiven. Natuurlijk kwam ik niet elke zaterdag- of zondagochtend even nuchter thuis. Zorgen dat noch mama,noch papa wakker werd vond ik wel belangrijk. Dus geen licht of lawaai maken. Ik ging licht beneveld, in het donker de trap op en naar mijn slaapkamer.

Als je halfdronken om 5 uur 's morgens er in slaagt om zonder lawaai te maken je weg te zoeken, moet dit in nuchtere toestand toch zeker lukken?
Dus ik steek al een paar weken 's morgens geen licht aan in de gang en 's avonds al evenmin.
Dit heeft niet enkel de logische voordelen als beter voor het milieu en je portefeuille. Het is ook een goede oefening. In een noodsituatie (vb brand) moet je misschien ook in het donker je weg naar buiten vinden. Als je dat al dagdagelijks doet wordt dit iets makkelijker in een stressvolle situatie.

Ook voor andere dingen doen we soms onnodige het licht aan. Naar het toilet gaan, handen wassen, haren kammen, uitkleden/pyjama aandoen (kleren aandoen doe je misschien beter wel met behulp van wat licht), iets uit de koelkast nemen (daar is toch licht in), deur op slot doen, ....
Tenslotte helpen alle beetjes.

OPMERKING: het hangt natuurlijk wel van je huisgenoten af of dit een veilige tip is of niet. Wij laten nooit echt rommel in de doorgang slingeren (Wel in de zetel ofzo maar dan kan je er toch niet over vallen). Als je kinderen hebt die overal speelgoed achterlaten kan het misschien handig zijn om het licht wel aan te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...