maandag 16 maart 2015

Risotto met shitake en witloof

Risotto maak ik eigenlijk weinig. Maar met witloof, porttobello en shitakes in mijn groentenpakket dacht ik direct aan een risotto. Dat was natuurlijk weer een goed idee ;-)
Ik gebruikte hier risottorijst die eigenlijk al veel te lang in de kast lag. Is nu ook weer opgeruimd. Volgende keer zou ik het gewoon met zilvervliesrijst doen.

Voor 2 porties
  • 100gr shitake
  • 90gr rijst
  • 400ml water
  • 2 kleine witloofstronken
  • 1 uitje
  • 2 teentjes look
  • olijfolie
  • peper en zout
  • tijm
  • tuinkers (eventueel)
  • 2 portobello's (eventueel)
  1. Kook het water en voeg er naar smaak iets van smaakmakers bij*
  2. Snipper de ui en de look
  3. Verhit olie in een pan en fruit de ui en look.
  4. Voeg de rijst toe en bak even mee
  5. Voeg ongeveer 100ml water toe en laat met af en toe roeren verdampen. Voeg dan nog eens 100ml water toe en als dat verdampt is nog eens.
  6. Snij ondertussen de shitakes in stukjes en het witloof in reepjes (witloof mag je niet te lang op voorhand snijden)
  7. Doe je de shitakes en het witloof bij de rijst. Kruid af met peper, zout en tijm. Voeg dan de laatste 100ml water toe en laat al roerend verdampen.
  8. Indien je portobello's gebruikt doe je de risotto uit de pan en verhit je opnieuw olijfolie waarin je de portobello's onder deksel ongeveer 3 minuten aan elke kant bakt. Leg een portobello op elk bord en vul met risotto en garneer met tuinkers
 * Ik gebruikte 'amandelwater'. Als je amandelmelk maakt blijven er altijd nog restjes amandel achter in de blender. Dus doe ik wat vers water in de blender, mix dat rond en het resultaat hiervan werd gebruikt voor de risotto.Je kan ook het water wat kruiden, een verse groentebouillon trekken of kookvocht van vb bloemkool gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...