donderdag 3 juli 2014

Jarig

Mijn blogje bestaat vandaag 1 jaar, tijd om eens even stil te staan bij welke rotzooi ik het afgelopen jaar uit mijn leven heb geband. Vandaag een overzichtje van de bewuste keuzes die ik voorheen al nam en morgen een overzichtje van wat er sinds vorig jaar veranderd is.



  • Ik at al elke week 1x vegetarisch. Deze vegetarische ratatouille met couscous is al heel lang een succesreceptje.
  • Margarine heb altijd maar een raar product gevonden, net als producten uit de voedingsindustrie die claimen gezond te zijn. 
  • Wij hadden vroeger (het is te zeggen,mijn ouders hebben het nu nog altijd) een moestuin waardoor ik gewend ben dat er met lekkere verse groenten gekookt wordt. Sinds ik alleen woon heb ik dit ook vaak gedaan.  
  • Omdat ik opgegroeid ben met een moestuin ben ik het ook gewend om in het seizoen te eten (al hadden we altijd wel een diepvries vol voor in de winter) en weet ik dat aardbeien in de winter geen duurzame keuze is, net als tomaten bijvoorbeeld 
  • Boodschappen in de buurt deed ik al te voet of met de fiets.
  • Ik sorteer goed en heb er ook redelijk wat tijd in gestoken om mijn vriendje hetzelfde te leren (het aantal vuilzakken was in het begin wat overweldigend voor hem want hij kende enkel een grijze zak terwijl we hier PMD, GFT, glas, papier, restafval en kringloopwinkel hebben.)
  • Zowat heel mijn appartement is ingericht met kringloopwinkel spullen of dingen die ik van her en der gekregen of gevraagd hebt. 
  • Ik ben opgegroeid met kampeervakanties dus ik weet eigenlijk niet beter. Een overzicht van (niet altijd gezonde) budget vakantietips vind je hier 
  • Potten helemaal leegmaken spaart ook uit.Vaak kan je er nog leuke dingen mee zoals een lekkere chocomelk maken
  • Ik ben al een hele tijd gestopt met te gaan winkelen als activiteit. Als je geen kledingwinkel binnenstapt koop je ook niets. Hetzelfde geld voor boekenwinkels en webshops
  • Toch zin om te lezen? Lang leven de bib
  • Lichten uit doen in ruimtes waar je niet bent, de verwarming niet te hoog zetten en de kleine knop gebruiken om het toilet te spoelen zijn voor mij de normaalste zaken van de wereld.
  • Etiketten op voedingsmiddelen lees ik al vrij lang zeker wanneer ik aan tafel zit en niks anders te lezen bij de hand heb ;-)
  • Eten weggooien is zonde. Plannen en boodschappenlijstjes zijn handig op niet te veel te kopen en verder is een tht datum maar een aanwijzing die iets zegt over eventueel kwaliteitsverlies maar niet over bedorven zijn. 
  • Creatief aan de slag gaan met restjes doe ik al jaren
  • Als kind heb ik geleerd dat je aan tafel water drinkt en dat is een gewoonte die ik probeer aan te houden (met uitzondering van af en toe een glaasje wijn)
  • Ik heb ook altijd geleerd dat je cadeaupapier vaak kan hergebruiken.Voorzichtig uitpakken en bijhouden dus
  • Kraantjeswater drinken spaart afval en geld en vooral veel gesleur met flessen
  • Een droogkast is niet nodig, net als strijken. Gewoon uitschudden voor je kleding op een droogrek hangt en nadien direct mooi opgevouwen de kast in of een hangertje op.
  • Wassen doe je enkel met een volle machine en handdoeken kunnen ook op 60C gewassen worden
  • Dingen die nog werken moeten niet vervangen worden. Dit geld voor elektronica maar ook voor bijvoorbeeld schoenen (of vriendjes, hihi) 
  • Scheren doe ik al lang zo eco mogelijk
  • ...

4 opmerkingen:

  1. Wat goed allemaal, ik mag met trots vertellen dat ik ook een hoop kan afvinken :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij te horen. Hopelijk kan ik je ook inspireren voor andere dingen.

      Verwijderen
  2. Margarine blief ik ook niet! Wij gebruiken halvarine, ik heb gelezen dat dit minder ongezond is dan margarine.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gebruiken (biologische) roomboter. Al gebruik ik het zeer weinig. Als er een eitje of biefstukje gebakken wordt. Op brood heb ik dat nooit echt lekker gevonden (tenzij op vakantie)

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...