zondag 30 maart 2014

Veganistische savoooikoolrolletjes

Er zat in mijn groentenpakket een savooikool (groene kool) en ik had dat eigenlijk nog maar 1x zelf klaargemaakt. Toen koolrolletjes met een vulling van couscous die je in de pan moest bakken. Lekker maar een prulwerk. Nu wilde ik savooilkoolrolletjes maken met tomatensaus zoals mijn moeder vroeger deed. Maar dan veganistisch. En het was lekker.
Ik had een kleine kool en maakte ongeveer 10 koolrolletjes. Een supermarkt kool is meestal groter dus dan heb je minder maar grotere rolletjes



Voor 2 grote porties
  • 100gr groene linzen
  • 25gr pijnboompitten
  • 25gr walnoten en hazelnoten
  • een halve ui
  • 500ml passata
  • een tiental savooikoolblaadjes.
  • peper
  • zout
  • Provençaalse kruiden
  • olijfolie
  1. Breng een grote pot met water aan de kook
  2. Doe de koolblaadjes in het kokende water voor 2 minuten (eventueel in meerdere keren)
  3. Haal de kool uit de pot met een schuimspaan ofzo en laat uitlekken in een vergiet
  4. Doe de linzen in het nog kokende water. Zet klein en laat ongeveer 30 minuten koken (kijk eventueel op de verpakking voorde kooktijd, ze mogen iets gaarder zijn dan normaal)
  5. Zet een droge pan op een groot vuur en doe er de pijnboompitten in tot ze ligt beginnen te verkleuren. Haal ze dan uit de pan
  6. Zet de pan terug op het vuur en rooster er de noten een paar minuten in.
  7. Doe de pijnboompitten en noten in de hakmachine en hak grof
  8. Snipper de ui. 
  9. verwarm de oven voor op 200C
  10. Giet de linzen af als ze goed gaar zijn.
  11. Verhit een scheut olijfolie in de pan en fruit de ui.
  12. Voeg de linzen toe en kruid met wat peper en zout.
  13. Voeg ook de noten en pijnboompitten toe en bak voor een 5tal minuutjes op een zacht vuur. Zet het vuur dan uit
  14. Leg een koolblad open en doe er 2 lepels van het linzenmengsel op. Rol op en steek eventueel vast met een stukje tandenstoker.
  15. Herhaal dit met de andere koolbladeren en leg de rolletjes in een ovenschotel
  16. Overgiet de rolletjes met de passata en strooi er wat Provençaalse kruiden over
  17. Zet ongeveer 20 minuutjes in de oven.
  18. Klaar
OPMERKINGEN:
  • Ik serveerde er gebakken pastinaakblokjes bij maar rijst of pasta is ook een optie. Je zou ook rijst of couscous met de linzen kunnen mengen.
  • Champignons door de linzen doen, lijkt me ook wel lekker maar die had ik niet in huis

2 opmerkingen:

  1. Wat grappig, ik had er nooit aan gedacht kool op deze manier te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken dit recept met savooikool al heel lang, wel met gehakt ipv linzen dan. Geen idee van waar mijn moeder het vandaan had eigenlijk. Was in ieder geval weer een goede manier om haar kinderen groenten te laten eten. Echt een lekker gerechtje

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...