zondag 16 maart 2014

Mango en noot koekjes - project 1001

Het was weeral een tijdje geleden dat ik nog iets gebakken had en daardoor begon de diepvriesvoorraad koekjes te slinken (op werkdagen neem ik altijd 1 koekje mee naar mijn werk). En ik had zin om te bakken. Mijn oog viel in mijn bakbijbel op nummer103: Mango & macadamia nuts cookies. Klonk lekker en ik had mango in huis, wel geen gedroogde maar verse. Macademia noten had ik echter niet. Na het recept aangepast te hebben aan wat ik liever niet eet en wat ik in huis had was het resultaat iets heel anders dan in het boek maar het is wel nog steeds een mangokoekje

Voor ongeveer 15 koekjes
  • 160gr speltmeel (volkoren dus)
  • 150gr verse mango (geschild)
  • 100gr studentenhaver (of een eigen noten, rozijnmengeling)
  • 50gr kokosolie
  • 1 lepel lijnzaad + 3 lepels warm water
  • 1 lepel zelfgemaakt vanille-extract
  • een half koffielepeltje wijnsteenzuurbakpoeder
  • een snufje zout
  1. Verhit de oven voor op 180C
  2. Meng het lijnzaad met het water (in de hakmachine) en laat 5 minuten staan
  3. Smelt de kokosolie (zuinigste manier: in of op de oven die aan het voorverwarmen is)
  4. Meng het meel met het bakpoeder en een snufje zout
  5. Snij de mango in grote stukken en doe samen met de studentenhaver bij het lijzaad.
  6. Hak dit mengsel tot er geen grote stukken meer inzitten.
  7. Roer het mangomengsel bij het meel. 
  8. Roer er ook het vanille-extract en de gesmolten kokosolie door.
  9. Bedenk een bakplaat met bakpapier of bakvel
  10. Schep met een lepel 15 hoopjes deeg op de bakplaat en duw met de bolle kant van de lepel plat.
  11. Bak 15 tot 20 minuten in het midden van de oven
  12. laat afkoelen en smakelijk.
Wat vond ik ervan?
In het originele recept zat er 110gr boter en 25gr gedroogde mango. Ik heb minder kokosolie genomen en meer mango. Het volume van de suiker heb ik opgevangen door de gehakte studentenhaver. Qua structuur zijn de koekjes perfect. En ze hebben ook een lekkere bite. Ondanks dat ik geen suikervervangers als stevia of honing heb toegevoegd zijn ze voor mij ook zoet genoeg.
Dus ze zijn zeker geslaagd.

Wat ik wel minder vind is dat de mangosmaak heel miniem is. Ik weet niet of iemand zou kunnen zeggen dat er mango inzit. Dat is wel spijtig. Dus zeker een lekker koekje voor als je nog mango hebt liggen waar je geen blijf mee weet. maar als je een koekje met een overduidelijke mangosmaak wil is dit niet het juiste recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...