maandag 3 maart 2014

Black forest brownie - project 1001

Ik heb een weekje vakantie dus lekker veel tijd. Ik had nog rode biet die ik in de oven gegaard had. En ik had al eens een aantal keren chocoladecake met rode biet tegengekomen. En ik had zin om te bakken en keek in mijn 1001 boek. Combineer dat alles en als resultaat krijg je een brownie variant op zwarte woud taart met rode bieten in. Klinkt misschien allemaal niet super maar het smaak wel super! En natuurlijk had ik vriendje niet verteld dat er rode biet inzat en vond hij het heel lekker.

Een schwarzwälder torte is kersen met chocolade. Het originele recept in mijn boek was nr 553 en ook een brownie. Hierin werd geen rode biet gebruikt maar wel kersen en veel suiker. Ik gebruikte bij gebrek aan kersen gewoon rood fruit waar wel kersen inzatten en natuurlijk geen suiker of andere rotzooi
Mijn voorraad bakvorm is bewust vrij beperkt. Je kan anders blijven kopen. Dus een brownieblik heb ik niet en daarom werd het deze leuke taartvorm.
  

Voor een grote taartvorm (28cm)
  • 130gr amandelmeel
  • 130gr speltmeel
  • 140 gr gemengd rood fruit (diepvries)
  • 100gr gare rode biet
  • 25gr kokosolie
  • 25gr cacao
  • 1 lepel appelazijn (voor de baking soda, anders werkt die niet)
  • 1 lepel vanille extract
  • 2 lepels ahornsiroop
  • 1 koffielepel baking soda (natriumbicarbonaat, zuiveringszout)
  • 2 lepels lijnzaad  + 6lepels warm water
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Haal het fruit uit de diepvries.Doe in een vuurvaste kom en zet een aantal minuten in de oven zodat het wat ontdooid (of wees slimmer dan mij en haal het enkele uren eerder uit de diepvries)
  3. Doe de kokosolie in een ovenvaste kom en laat smelten in de oven die aan het voorverwarmen is
  4. Meng het lijnzaad met het water en zet apart
  5. Meng de melen met de baking soda.
  6. Meng er de cacao onder
  7. Rasp de biet of hak fijn in de keukenmachine
  8. Meng de biet, gesmolten kokosolie,appelazijn, vanille, ahornsiroop en lijnzaad onder het meelmengsel.Roer goed
  9. Roer er dan het fruit door.
  10. Doe in een brownieblik of taartvorm
  11. Bak ongeveer 25 minuten.
  12. Laat afkoelen en smullen maar. 
Wil je graag een zoete brownie? voeg dan nog wat stevia of extra ahornsiroop toe.
 Mijn taartvorm was eigenlijk net iets te groot waardoor het een heel dunne brownie werd maar het smaakt er daarom niet minder om ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...