zondag 8 september 2013

Vloeibare marsepein

Oke.Deze titel klinkt wel heel lekkermaar het is het eerste wat in mij opkwam toen ik onderstaand recept proefde.

Ik zal hier eerst met een bekentenis beginnen. Ik heb hier al eens verteld dat ik niet van nepvlees houd, vooral het soort dat echt vlees moet voorstellen zoals vegetarische kippenbouten. Maar ook tofu ofzo koop ik niet omdat het onnodig bewerkt is en ook best prijzig. Ik eet liever vullende groenten als linzen of kikkererwten. Al kan ik me inbeelden dat dit saai wordt als je altijd vegetarisch eet.

Over nepmelk heb ik vaak hetzelfde gedacht.Sojamelk, notenmelk,... was goed voor mensen die geen koemelk konden verdragen. Maar het veganistische idee snapte ik niet.Waarschijnlijk net omdat ik een dorpsmeisje was en de koeien vrolijk in de wei zag staan. Mijn moeder kocht soms botermelk bij een boer bij ons in de straat en de koeien daar stonden in een heel ruime stal en stonden enkel in de winter binnen. Dus die hadden het zo slecht nog niet. Al bedenk ik me nu dat die boer aan het uitbollen was naar zijn pensioen en nog opeen oudere manier met dieren omging.

Anyway: Ik had nog nooit notenmelk gedronken. Ik kocht vroeger wel soms de sojapuddingkjes van de aldi maar dat was voornamelijk omdat ze goedkoop en lekker waren en lang houdbaar. Notenmelk is niet echt goedkoop (in vergelijking met gewone melk). Op een luie dag kwam ik op de site van green Evelien dit leuke filmpje tegen en besloot ik om zelf amandelmelk te maken.

Zo maakte ik amandelmelk
Ik nam een kopje amandelen en deed dit in een pot met water en liet dit 24 uur staan. Daarna spoelde ik de amandelen en gooide het water weg. Ik deed de amandelen in de blender en voegde er 4 kopjes water aan toe. Dan,blenden maar. Omdat ik geen kaasdoek ofzo had besloot ik het niet verder te filteren. Ik zetten het een paar uur koud en bij mijn eerste slokje dacht ik: "Vloeibare marsepein, ik heb net vloeibare marsepein gemaakt." Sindsdien experimenteer ik met andere noten en gebruik ik eigenlijk amper nog koemelk. Dit is veel lekkerder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...