woensdag 11 september 2013

Biefstuk met gebakken aardappelen en paprika

Een lekker gerechtje dat ik vaag gebaseerd heb op Boeuf stroganoff. Zelf ben ik niet echt een biefstuk-eter maar vriendje wel. En hij zeurt niet meer over de vegiedag dus ging ik hem belonen. Stiekem vond ik het zelf ook heel lekker.

Mijn mooie servies eens uit de kast gehaald

Nodig voor 2 porties
  • 4 grote aardappelen
  • 2 paprika's (hier rood en groen)
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • 1 Spaans pepertje
  • 2 biefstukken (best dikke,vb rumsteak)
  • boter
  • olijfolie
  • peper en zout
  • 1 borrelglaasje whiskey (of cognac of vodka ofzo maar whiskey drink ik nog weleens puur,de andere niet en die heb ik dan ook niet in huis)
  • sap van een halve citroen
  1. Schil de aardappelen, was en snij in schijfjes van ongeveer 0,5cm. Halveer de schijfjes in de lengte zodat ze wat op frietjes lijken
  2. Verwarm de oven voor op 120C 
  3. Kook de aardappelen tot ze net niet gaar zijn (ze mogen zeker niet uiteenvallen)
  4. Pel de ui en knoflook en snipper.
  5. Snij het pepertje fijn
  6. Was de paprika, haal de kern eruit en snij in blokjes
  7. Verwarm een scheut olijfolie in de wok en bak de aardappels hierin voor ongeveer 10 a 15 minuten. Af en toe opschudden
  8. Smelt ondertussen een stuk boter in een pan. kruid de biefstukken met peper en zout en bak zoals je ze graag hebt.
  9. Doe de biefstukken in een ovenschaal en zet in het midden van de oven om warm te houden
  10. Doe eventueel nog wat extra boter in de pan van de biefstukken en fruit hierin de ui, look en pepertje
  11. Voeg de paprika toe en bak voor 2 minuten
  12. Blus af met de whiskey en het citroensap en laat 5minuten stoven.
  13. Haal de biefstukken uit de oven en serveer met de gebakken aardappeltjes en paprika
Je kan de gebakken aardappeltjes ook maken met aardappeloverschot van de vorige dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...