zondag 11 september 2016

Jaarlijkse inmaak

Met een moestuintje van 5 bloembakken groot heb je geen overdaad aan groenten die je moet inmaken. Maar toch zijn er jaarlijks dingen die terugkeren. Gewoon omdat ik ze krijg van iemand of omdat ik het veel gebruik en het nu het moment is.

Courgette krijg ik altijd genoeg van mijn ouders. Vorig jaar had ik van een collega ook een boel rode pepertjes gekregen (zij had per ongeluk een verkeerd plantje gekocht, ze wou eigenlijk paprika's) en toen had ik een voorraad chilisaus gemaakt. Die was bijna op dus hield ik maar even een inmaak dagje.


Courgette in het zuur
Het recept had ik hier al eens gedeeld maar nu een beetje aangepast.

  • 1 kilo courgette (bij mij 1 grote)
  • 1 lepel grof (Keltisch) zeezout
  • 1 liter azijn
  • 15 peperbolletjes
  • 4 lepeltjes mosterdzaad
  • kruiden naar smaak 
  1. Was de courgette grondig en snij in schijfjes. Snij vervolgens in blokjes.
  2. Leg ze in een vergiet en bestrooi met het zout.
  3. Laat een uurtje staan in het vergiet
  4. Doe de azijn en de peperbolletjes in een pot met deksel en breng en aan de kook
  5. Neem ondertussen een paar zeer propere potjes met schroefdop en verdeel de kruiden hierover
  6. Verdeel de courgettesover depotjes en duw goed aan
  7. Als de azijn kookt zet je het vuur uit en giet je de azijn voorzichtig in de potjes tot alles onderstaat. Giet de peperbolletjes en mosterdzaadjes ook in de potjes.
  8. Draai de deksels goed aan en zet de poten een kwartier ondersteboven
  9. Bewaar de potten op een donkere plaats
KRUIDEN: ik gebruikte overal een beetje gedroogde dille. Verder heb k in elk potje iets extra toegevoegd:


  • 1 teentje knoflook
  • een paar blaadjes verse basilicum
  • Een half theelepeltje komijnzaadjes
  • Provençaalse kruiden
  • 1 lepel agave siroop
  • Een beetje chilipoeder
Als je azijn over hebt kan je die gewoon bewaren (voor bijvoorbeeld een sladressing) of gebruiken voor de sweet chilisaus.

Sweet chilisaus
Het recept voor een kleine hoeveelheid had ik al eens gedeeld maar dit is als je een jaarvoorraad wil maken. De kleine potjes zijn ook leuk om cadeau te geven.




  • 150ml citroensap 
  • 200ml azijn (bijvoorbeeld van courgette) 
  • 100ml agave 
  • 10 teentjes look 
  • 10 a 16 rode pepertjes
  • 1 kleine ui 
  • 150ml water 
  • 100gr oerzoet 
  • Stukje gember
  • 2 volle eetlepels arrowroot
  1.  Snipper de ui en de knoflook. Snij de gember heel fijn. Snij de pepertjes fijn.
  2. Doe alles behalve de arrowroot in een kookpot.
  3. Breng aan de kook.
  4. Meng de arrowroot met een beetje water tot een mooi papje. 
  5. Proef of de saus goed is.
  6. Zet het vuur wat kleiner en doe er de arrowroot bij. Roer tot het ingedikt is. Haal van het vuur.
  7. Verdeel over propere potjes. Draai de potjes toe en zet ze minstens een kwartiertje ondersteboven.
  8. Bewaar koel
 OPMERKINGEN
  • De hoeveelheid pepertjes hangt af van de scherpte van de pepertjes en je eigen smaak. Probeer dit in te schatten.
  • Als je heel pittige pepertjes hebt en er minder toevoegt is de kleur van de saus misschien niet zo mooi. Voeg dan desnoods wat paprikapoeder toe. 
  • PROEF de saus voor je de arrowroot toevoegt. Is ze te pittig? Voeg dan wat vloeistof toe. Is ze te flauw, voeg wat extra pepertjes toe. 
  • Als je arrowroot te lang laat koken verliest het zijn bindkracht. Eerst arrowroot erbij doen en dan pas iets veranderen kan dus niet (of kan wel maar dan moet je opnieuw arrowroot toevoegen
  • Door het oerzoet en de agave is deze saus niet echt suikervrij.Ze is wel beter dan wat je in de supermarkt koopt. Daarbij ga ik er ook vanuit dat je geen lepels sweet chilisaus op een dag eet. 
  • Lekker bij mais op be bbq, loempia's, Oosterse gerechten, op rijstwafels,...

 

1 opmerking:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...