donderdag 29 september 2016

Mangoschilspread

Terwijl ik mango aan het schillen was vroeg ik me opeens af waarom we nooit mangoschil eten (vooral omdat ik niet van fruit schillen houd). Dus heb ik een stukje ongeschilde mango geprobeerd: niet lekker. Volgens allerhande websites zou mangoschil eetbaar en zelfs supergezond zijn, alleen niet zo lekker. (Alleen niet zo veilig voor mensen die gevoelig zijn voor urushiol.)
Uiteindelijk vond ik dit artikel dat traditionele Indiase gewoonten linkt met Zero waste. En belangrijker: waar mangoschillen gekookt werden. Tijd om te experimenteren.

Met de Indiase keuken in mijn hoofd en het rare idee om mangoschil te eten bedacht ik een saus, die uiteindelijk meer een spread werd maar echt wel de moeite waard is. En mensen weten niet dat je  ze eigenlijk GFT-afval voorzet.


Voor een potje
  • 1/4 ui
  • 1 klein teentje knoflook
  • 1 klein pepertje
  • klein stukje gember
  • Schil van 1 biologische mango
  • 1 kardemonpeul
  • 1 kruidnagel 
  • een klein stukje steranijs
  • 1/2 koffielepeltje kurkumapoeder
  • 1/2 koffielepeltje gerookt paprikapoeder
  • peper en zout
  • 100ml water
  • 1 lepel citroensap
  • scheutje rijstolie
  1. Plet de kardemonpeul. 
  2. Snipper de gember, ui, knoflook en pepertje. Snij de schil van de mango in stukjes 
  3. Verhit olie in een pan en voeg de kardemon, steranijs en kruidnagel toe. Bak een minuutje of 2
  4. Voeg de ui, pepertje, gember en knoflook toe. Fruit een paar minuten mee.
  5. Voeg de mangoschil, de kurkuma, gerookt paprikapoeder en wat peper en zout toe. Bak een minuutje of 3.
  6. Voeg het water en citroensap toe en laat eventjes zachtjes koken.
  7. Haal van het vuur en laat eventjes afkoelen
  8. Vis de kardemonpeul, kruidnagel en steranijs uit de pan.
  9. Doe de rest in de blender of hakmolen en hak fijn
  10. Eet als spread of dipsaus. Bewaar een paar dagen in de koelkast
OPMERKING
  • Kies kruiden die je zelf lekker vind. 
  • Een speltboterham met een dun laagje pindakaas en een laagje mangoschilspread is echt lekker
  • Ook lekker als dipsaus. 
  • Ik gebruik hier schil van biologische mango's
  • Bij sommige mensen zou het een allergische reactie kunnen veroorzaken. Als je voor veel allergisch bent kan je je best informeren.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk recept, een soort nieuwe variant op de mangochutney, heerlijk lijkt me!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat met iets wat we meestal bij het groenafval gooien.

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...