zaterdag 3 september 2016

Carrot cake

In Schotland werd ik overal bijna verleid door prachtige taarten en cakes. Vol met suiker en dierlijke producten natuurlijk. Gelukkig herinnerde ik me diezelfde cakes uit Ierland. Ze zien er veel belovend uit maar blijken naderhand minder lekker dan mooi, en ook nog eens belachelijk duur. Een keer heb ik me toch laten verleiden en er nog schaamteloos van genoten ook. Lang leve het leven zonder schuldgevoel. Maar toch, eigenlijk moet ik dat toch zelf net zo goed kunnen? Ja hoor!

De uitdaging die ik met mezelf aanging was niet mis: echte Britse carrot cake met een oogstrelend glazuur. En dat rotzooivrij (en gemaakt door iemand die niet zo van afwerking houd). Maar met wat geëxperimenteer, appels die enkel nog goed waren voor moes en geniale inspiratie lukte me dit wonderwel. (En de afwasbare slagroomspuitzak die ik van mijn vriend gekregen heb was ook heel handig.)

Voor een cakeblik van 24cm x 10
Voor de cake
  •  150gr speltmeel
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 70gr walnoten
  • 30gr geraspte kokos
  • 150gr wortelen
  • 100gr appelmoes
  • 30gr kokosolie
  • 2 lepels lijnzaad en 6 lepels water
  • 1 theelepeltje kaneel
  • scheutje vanille-extract
  • 2 lepels water
  1. Meng het lijnzaad met het water en zet opzij.
  2. Schil de wortel en rasp of hak in de hakmolen.
  3. Hak ongeveer de helft van de walnoten fijn in een hakmolen. Breek de rest in kleine stukken.
  4. Zeef het meel. Meng met het bakpoeder, de geraspte kokos, alle walnoten, de wortelen en de kaneel. 
  5. Zet de oven aan op 180C. Smelt de kokosolie(in de oven bijvoorbeeld). Meng de gesmolten kokosolie,de appelmoes, het lijnzaad en het vanille-extract door de droge ingrediënten. Voeg eventueel het water tot tot je een mooi deeg hebt. Doe het deeg in een cakevorm
  6. Bak in ongeveer 20 minuten gaar. Haal uit de vorm en laat afkoelen.

Voor de roomlaag (hier maar een halve cake):
  • 50gr ontpitte dadels
  • 50gr paranoten
  • 150gr appelmoes
  1. Week de dadels en de paranoten ongeveer een uurtje. Giet af.
  2. Doe alles samen in een stevige hakmolen en hak fijn. Je kan eventueel ook een soepmixer gebruiken. 

De afwerking
  1. Smeer de cake rondom in met de "room".
  2. Gebruik een slagroomspuit om toefjes "room" aan te brengen. 
  3. Gebruik geraspte wortels en/of walnoten om de cake verder te versieren.

OPMERKINGEN
  • De roomlaag is zo ook lekker ;-)
  • Ik gebruik hier zelfgemaakte appelmoes, zonder kaneel of rozijnen of,.... 
  • De cake zonder de roomlaag kan je ook invriezen. Wil je een hele cake versieren zal je de hoeveelheid voor de roomlaag moeten aanpassen.
  • Hoewel de cake geen suikervervangers bevat is hij vrij zoet, door de appelmoes, de noten en de kokos. 
  • De paranoten in de roomlaag kan je waarschijnlijk ook wel vervangen door macadamianoten of cashewnoten. Ik kies voor paranoten omdat die een kleine ecologische voetafdruk hebben.

1 opmerking:

  1. Heerlijk, carrotcake! Leuk is dat hè die vakantie kook- en bakinspiratie.
    Wij waren in Denemarken en daar staat vaak rabarbertaart en ook carrotcake op de kaart.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...