zondag 21 februari 2016

Toprecepten om 2 dagen van te smullen of in te vriezen

Gezond koken vraagt soms wat tijd. Zelfs als je van koken houdt is het toch niet altijd gemakkelijk om elke dag vers te koken. Wat doe je dan? Gewoon goed plannen. Zelf kook ik regelmatig voor 2 dagen, zowel ontbijt, lunch als avondeten. Daarnaast zijn er ook een aantal gerechten die ook makkelijk zijn om in te vriezen. En nog makkelijker om op te warmen natuurlijk ;-)

Hieronder een overzicht met linken naar recepten.

1. Ratatouille
Een ratatouille is voor mij groenten in tomatensaus. Zelf eet ik het het liefst met couscous en geef ik er graag een Marokkaanse toets aan. Ik dit meestal met couscous bij in zodat het echt een complete maaltijd is die ik bijvoorbeeld ook als lunch me kan nemen naar mijn werk. Je kan volop variëren met het recept. Een gerecht dat de tweede dag nog lekkerder is.  Hier 2 voorbeeldjes. De winterse is met passata uit een glazen fles, de zomerse is met verse tomaten



2. Chili
Als je van pittig houdt is chili altijd lekker. Gemakkelijk te maken, al heeft het wel wat tijd nodig, en redelijk goedkoop. En het smaakt nog beter op dag 2. Eet het eventueel met rijst of (zoete) aardappels bij en vries alles samen in.

3. Goulash
Een klassieker natuurlijk. Wil de goulash invriezen? Gebruik dan geen vlees dat al ingevroren is geweest.Liever vegetarisch? Vervang het rundsvlees door linzen of seitan.

4. Curry
Volgens mijn vriend noem ik tveel dingen een currymaar voor mij is dat heel simpel een romig stoofpotje met Oosterse kruiden en vaak ook kokosmelk. Je kan er alle richting mee maar hier toch enkele voorbeeldjes.

5. Een stoofpotje
Je gooit van alles in een pot, doet er wat water bij en laat het lekker sudderen. Weinig afwas en buiten groenten snijden ook weinig werk. Vooral in de winter eet ik graag stoofpotjes en het is nooit een straf om ze 2 dagen na elkaar te eten. Je kan het ook invriezen natuurlijk. 

6. Pasta met tomatensaus
Een klassieker die mijn moeder ook altijd in grote porties maakte om in te vriezen: Bolognaisesaus. Ik roer meestal ook al gekookte pasta onder de saus als ik het invries. Je kan het vlees ook weglaten, extra groenten toevoegen en je veganvariant is klaar ;-)

7. Vullende soep
En de laatste: soep. Niet alleen handig om restjes weg te werken maar ook ideaal om in de vriezer te doen. Je hebt een snelle lunch (wel 's avonds al uithalen), altijd comfortfood in huis en zelfs als je heel ziek bent smaakt soep wel. En iets opwarmen in een pot lukt dan meestal nog net. Ik gooi regelmatig aardappelen, rijst, noedels,...in de soep. Noedels wel pas na het mixen.
Wat kook jij meestal in grote porties? 

3 opmerkingen:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...