donderdag 4 februari 2016

Sinaasappelontbijt

Je kent het wel. Een mooie duidelijke weekplanning maken zodat er niets fout loopt en je altijd lekker en gezond eet. Op papier altijd perfect maar in werkelijkheid loopt het al eens anders. Gaande van die lekkere zelfgemaakte klassiek chocomousse waarmee een collega trakteert ( Zet ergens zelfgemaakt voor en ik wil het proeven. Lang leven de collega's die gewoon een paar dozen celebrations kopen, daar blijf ik tenminste zonder problemen vanaf) tot "ik heb eigenlijk geen in om te koken"-dagen. Of ik ben vergeten noten te weken voor de melk natuurlijk. Gelukkig kunnen we dat laatste heel simpel en gezond oplossen.
Met een beetje havermout en fruit is het zo opgelost. Sinaasappels en kiwi zijn natuurlijk geen inlands fruit maar soms zitten ze in mijn groentepakket. Hoewel, kiwi zou ook hier te kweken zijn maar ik weet niet of je dat ergens kan kopen.

Voor 1 portie
  • 1 sinaasappel
  • 1 kiwi
  • 30gr havermout
  • 15gr hennepzaad
  • eventueel zwart sesamzaad als versiering (het is dus geen hagelslag op de foto)
  1. Schil de sinaasappel en doe samen met de havermout in de blender of hakmolen.
  2. Draai tot een redelijk homogene massa.
  3. Schil de kiwi en snij fijn. Meng de kiwi en het sesamzaad onder het sinaasappelmengsel.
  4. Eet direct of laat een nachtje in de koelkast staan. Garneer eventueel met wat sesamzaad of gehakte amandelen
OPMERKINGEN
  • Als je kiwi mee in de blender doet kan het zuur gaan smaken omdat de pitjes dan kapot gaan. Als je het direct eet kan het maar ik liet het staan tot 's morgens en dan is het niet zo ideaal 
  • Je kan het hennepzaad ook vervangen door andere zaadjes of eventueel gehakte noten naar keuze
  • je kan ook niet geweekte noten gebruiken voor notenmelk maar dit heeft 2 nadelen.Ten eerste kan het zijn dat je blender iets harder moet werken. Ik krijg mijn noten minder fijn als ze niet geweekt zijn.Ten tweede zit er dan meer fytinezuur in. Op zich geen drama want ik ben vaak nogal nuchter in die dingen. Maar door deze 2 puntjes gebruik ik toch liever geweekte noten.
Wat is jouw last-minute ontbijt? 

1 opmerking:

  1. Ik ga altijd voor havermout met sojamelk en blauwe bessen. Of met banaan. En als ik af en toe eens in een snoeperige bui opsta, doe ik er chocola op!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...